Facebook, Hyves, Twitter, de gereedschappen van Google... jongeren gebruiken sociale media dagelijks om met elkaar te communiceren, zich te informeren en samen te werken. Organisaties die zich op jongeren richten zien sociale media dan ook als hét nieuwe communicatiemiddel om in contact te komen met hun doelgroep en vervolgens hun product of dienst te promoten en jongeren aan zich te binden. Al snel ervaren ze dat dat niet vanzelf gaat: jongeren filteren genadeloos de digitale informatie waarin ze geen meerwaarde zien en gebruiken sociale media nog nauwelijks voor oriëntatie op zaken als studie of loopbaan.
Toch denk ik dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om jongeren te bereiken. Je doet dat door meerwaarde voor ze te creëren en maatwerk te leveren. Daarbij monitor je wat de behoeften zijn, maar kun je ook prima meten hoe jongeren reageren op je communicatie.
Vragen die we gaan behandelen zijn:
- Hoe vinden we de doelgroep en hoe vindt de doelgroep ons?
- Hoe kunnen we echte verbinding aangaan met de doelgroep?
- Wat hebben we de doelgroep te bieden vanuit het idee van meerwaarde?
- Hoe kunnen we sociale media in onze organisatie een duurzame plek geven?
- Wat doen we al dat slim te koppelen is aan sociale media?
- Hoe kunnen we het imago van de opleiding optimaliseren (en eventuele imagoschade hanteren?)
Denk, praat en doe mee!
- Via Twitter; gebruik de hashtag #c3sm.
- Deel je good practices van en ideeën voor activiteiten met sociale media in het kader van studentenwerving via dit formulier.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten