02 maart 2011

Leve de digitale agenda: ook op school!

agenda

Op de meeste scholen voor voortgezet onderwijs gebruiken leerlingen een papieren agenda. Dat moet een digitale agenda worden. Waarom? Tien redenen...

1. In steeds meer moderne organisaties worden digitale agenda's gebruikt, zoals Outlook. Als we leerlingen willen voorbereiden op een baan, hoort een kennismaking met het werken met een digitale agenda daarbij.
2. In een digitale agenda kun je gemakkelijker wijzigen aanbrengen. Geen gekras of geplak. Gewoon een afspraak verschuiven of verwijderen. Je agenda blijft daardoor overzichtelijk.
3. Een digitale agenda biedt meerdere 'view'-opties. Je kijkt op dag-, week- of maandniveau, zoomt in of uit en krijgt daardoor snel een goed overzicht.
4. Afspraken noteer je met een korte, heldere aanduiding. Zonder het overzicht te vertroebelen kun je onder deze aanduiding aanvullende informatie toevoegen. Denk aan een link naar een te bestuderen website, een adres of een persoonlijke notitie...
5. Een goede digitale agenda staat op een veilige server. Je kunt hem niet vergeten, want hij is altijd bereikbaar en te raadplegen op verschillende apparaten, zoals een tablet, een smart phone of de computer. Er is altijd een backup als je je mobieltje kwijtraakt of als je computer crasht.
6. Items die met een vaste interval terugkomen hoef je maar een keer in te voeren (vaste sportavond, een verjaardag, een maand lang begeleiding op vrijdag van 15.00 tot 16.00 uur).
7. Digitale agenda's kunnen (deels) gedeeld worden. De school kan belangrijke data zo automatisch distribueren naar de agenda's van leerlingen. Zij kunnen op hun beurt hun agenda's (deels) open zetten voor ouders.
8. Digitale agenda's zijn doorzoekbaar op trefwoord. Terugzoeken van oude en opzoeken van aanstaande items gaat daarmee razend snel. Tip: gebruik vaste codes, bijvoorbeeld voor vakken. Dan kun je met een zoekopdracht inzicht krijgen in wat je de komende weken aan je wiskunde moet doen.
9. Met een digitale agenda kun je gemakkelijk (zonder bomvol etui) met kleur werken. Bijvoorbeeld: proefwerk leren is rood, sporten is geel, afspraak met vrienden groen. Ook dat helpt bij het krijgen van overzicht.
10. Een digitale agenda kan je met een signaal, zoals een Ping! op je mobieltje of een e-mailtje, waarschuwen dat je aan de slag moet (of bijna mag stoppen).

Bovendien... digitale agenda's verslijten niet, de meeste zijn gratis, ze leveren geen afval op en lopen altijd door, zodat je geen gegevens dubbel hoeft te noteren op de grens van het schooljaar.

Tip: combineer een digitale agenda met een digitaal te-doen-lijstje. Hier zet je items op die wel afgewerkt moeten worden, maar niet aan een bepaalde datum gekoppeld zijn. In de meeste digitale te-doen-lijstjes kun je wel een hiërarchie aanbrengen (van urgent tot niet urgent). Voorbeelden: de Task-functie van Gmail of Remember The Milk.

9 opmerkingen:

  1. Hallo Erno,

    Klinkt als een hartstikke goed idee. Misschien zelfs iets te vanzelfsprekend. Ik kan me namelijk niet zo goed voorstellen dat veel leerlingen, ouders of scholen tegen het digitaliseren van de schoolagenda zijn. Behalve dan het gemis van de creatieve uitspattingen die analoge agenda's vaak rijk zijn. De vraag is vooral waarom nog niet iedereen dit gebruikt? En dan kom je al snel uit bij randvoorwaarden die door scholen, maar ook de overheid geschept zouden moeten worden. Zoals dat elke leerling op elk moment over een (zak)computer moet kunnen beschikken. Maar waar ligt dan de grens, nietwaar? Toch denk ik dat een dergelijke top tien een impuls kan zijn om veranderingen als deze te stimuleren. Veel succes.

    Groeten, Justus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Justus Dank voor je reactie. Een impuls is wellicht ook de volgende constatering. Bijna 100% van de jongeren in de leeftijd van 12-17 heeft een mobieltje. Bijna alle moderne mobieltjes hebben een agendafunctie. Volgens mij ben je er dan... bijna : )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Qua hardware zit dat inderdaad wel snor. Qua software is het wachten op een mooi compatible systeem. Over hard-/software gesproken; De nieuwe iPad2 heeft een speciale education-site (http://www.apple.com/education/ipad/)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een ELO biedt hiervoor ook een goede uitkomst en kan zelfs meer dan de bovenstaande mogelijkheden , bijv het ontsluiten van digitaal leermateriaal en dit aanbieden via de agenda/klassenboek

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Henri Ken je ELO's die de mogelijkheid bieden je agenda dan ook 'buiten de schoolmuren' én op verschillende apparaten (mobieltje, tablet) buiten de browser om te benaderen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Los van de soort agenda vind ik dat op scholen ook meer aandacht besteed mag worden aan het feit dat agenda's niet hetzelfde zijn als takenlijstjes. Agenda's zijn voor afspraken (meestal met anderen) die tijd, en vaak ook locatie gebonden zijn. Zoals je lesrooster dus. Taken, zoals je huiswerk, horen thuis op een takenlijstje en niet in je agenda.

    Aanvullend op de takenlijstjes die je al noemt vind ik Ohja.nl een goeie, want die is in het Nederlands, en heeft al een beetje structuur

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hans Thijs10:46 a.m.

    @Erno Mijland Ik beheer de ELO van een vmbo-school en werk met het (open source en gratis) Moodle platform. Werkt voor zover ik weet op alle hardware. Leerlingen en docenten zijn overwegend enthousiast over het gebruik van de digitale agenda-funtie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @HansThijs kan ik een keer bij je komen kijken naar gebruik Moodle?

    @ErnoMijland helaas is compatibiliteit nog niet voor alle platfora aan de orde. Denk bv aan googleagenda synchronisatie met agenda in iphone (of heb ik wat gemist?) en google apps is goed bruikbaar voor scholen (office functies waaronder agenda).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zie nu dat een verkeerde naam wordt gebruikt. Ik reageer niet als D66lid, maar als werker bij een scholenorganisatie. Sorry, ik zal de naam wijzigen.

    Theo Veltman

    BeantwoordenVerwijderen