In 2001 schreef ik voor Tijdschrift voor Multimedia een artikel over de dienst Sms2BigScreen. Het idee: een digitaal prikbord voor plaatsen waar veel mensen bij elkaar komen. Bezoekers van een event konden een SMS'je sturen naar een speciaal 06-nummer. Het bericht werd vervolgens in het groot geprojecteerd op een scherm op datzelfde event.
We zijn ondertussen een aantal jaren verder en het grootste bezwaar aan bovenstaand concept is ondertussen opgelost: de kosten van een SMS. Want nu hebben we Twitter, de gratis microblog-dienst die werkt op basis van berichten van maximaal 140 tekens. Twitter werkt op elke mobiele telefoon met internettoegang.
Uit de kast, afgestoft en opgepimpt ziet het concept er nu als volgt uit. Op een evenement staan een aan een pc met internet gekoppelde beamer en een scherm. Op de pc draait de webpagina Twitscoop. Een medewerker van het evenement voert als zoekwoord een zogenaamde hashtag in: een voor het evenement uniek trefwoord, voorafgegaan door een hekje. Voorbeeld: #festival123. Vervolgens drukt hij op de webpagina op de knop 'Auto Refresh'.
Bezoekers die vanaf hun mobiele telefoon kunnen Twitteren kunnen berichtjes invoeren met de betreffende hashtag. Twitscoop zoekt ongeveer elke minuut opnieuw en voegt dan bovenaan de pagina de nieuw gevonden tweets toe; oudere tweets verschuiven naar onder. Dit geheel wordt geprojecteerd op een groot scherm.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten