14 februari 2009

Siftables: computers, maar dan anders



Een computer is een kast. Een monitor is een 2D-venster waardoor je in die kast kunt kijken. Een toetsenbord en een muis gebruik je om de kast kunstjes te laten doen. De interface is gebaseerd op de metafoor van het bureau. Tot zover de computer 1.0.

Er komt een nieuwe generatie computers aan die dit paradigma loslaten en die gebaseerd zijn op andere metaforen. Fontys-lector Ben Schouten, met wie ik samen met Herm Kisjes onlangs een interview had voor het project 'It's all in the game', heeft het dan over ambient intelligence en design. De computer interacteert hierbij slimmer met de mens.

De eerste voorbeelden van deze ontwikkeling zijn al gemeengoed geworden, zoals de WII-spelcomputer. Nieuw, en erg bijzonder, zijn de Siftables: computers, verwerkt in blokjes. David Merill van het MIT Media Lab geeft in bovenstaande presentatie een aantal prachtige voorbeelden van wat je er mee kunt doen. Interessante opmerking is dat het ruimtelijke (3D) gebruik van de blokjes aansluit bij de manier waarop veel van ons leren gebaseerd is. Educatieve games zijn daarmee een voor de hand liggende toepassing van de Siftables.

1 opmerking:

  1. Anoniem8:49 p.m.

    De blokjes worden vast speelgoed van het jaar! Daar zijn leuke toepassingen voor te bedenken!
    Voorlopig blijft het speelgoed, echt functionele revolutionaire toepassingen zie ik zo gauw nog niet.

    peterter

    BeantwoordenVerwijderen