16 maart 2008

Speel (en win een boek)!

Hiëronymus van Alphen (1746-1803) schreef ooit: "Mijn spelen is leren." Afgelopen weekend leerde ik al spelend dat ik eigenlijk te weinig speel, terwijl ik zo graag wil (blijven) leren. Het was vader-dochter-weekend bij de scouting, een mooie gelegenheid om veel te spelen: touwtrekken, een klimtoestel bouwen tussen de bomen, een spelletje 'Wedden Dat' doen met - soms letterlijk - melige opdrachten enzovoort.

Mijn spelen bestaat vooral uit spelen met taal en een beetje met muziek. Oh ja, tijdens een vakantie, een paar maanden geleden, heb ik nog heerlijk gespeeld met K'nex. En af en toe wil ik nog wel eens met mijn dochter wat knutselen. Maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op. Nu vraag ik me af: hoe kun je als volwassene meer tot spelen komen? Hieronder een paar eerste gedachten...

1. Heb je kinderen? Dan is het eigenlijk heel gemakkelijk. Doe wat vaker samen knutselprojecten, schuif aan terwijl je kind met speelgoed bezig is, maak samen een spel van buitenactiviteiten. Observeer hoe ze spelen en laat je erdoor inspireren.
2. Speel eens wat vaker toneel. Dat kan natuurlijk bij een toneel- of theatersportvereniging, maar ook in een informelere omgeving, zoals tijdens een feestje. Of op het werk! Kruip in de rol van een typetje en leef je uit.
3. Breng meer spel in je dagelijkse kantoorwerkzaamheden. Grappige voorbeelden vind je op de website van Office Olympics. Zoek het ook in kleine dingen. Van welke activiteiten kun je wedstrijdjes maken?
4. Breng meer spel in je dagelijkse bezigheden. Presenteer alledaagse ingrediënten eens op de borden voor je gezin of vrienden als een 'tekening': erwtjes als ogen, spaghetti als haar, een wortel als neus. Maak zinnetjes met het nummerbord van de auto voor je in de file. VH-22-GZ wordt dan 'Victor haalt 22 groene zuurtjes' of 'Vind Harrie 22 grote zangers?'
5. Spelen is ontdekken. Haal eens iets uit elkaar dat je nog nooit uit elkaar hebt gehaald. Een oude stofzuiger, radio, printer... kun je uitvinden hoe het ding werkt?
Rubik's Cube6. Zing.
7. Sport.
8. Puzzel: los de Rubik's-kubus op, verdiep je in een cryptogram of oefen je ruimtelijk inzicht met zo'n spel waarbij je ijzerdraad-figuurtjes los en weer vast moet maken.

Hoe ziet jouw spelen eruit? Voor het leukste antwoord op die vraag heb ik een exemplaar van mijn boek 'Leef met lef. Hoe creatief denken je wereld kan verrijken' over. Geef je suggesties in (een niet anonieme!) reactie op dit bericht of per e-mail aan ernomijland@gmail.com. Deadline is 1 april. En dat is geen grap.

1 opmerking: