14 maart 2008

De ideale klas volgens Hattie



Afgelopen maandag interviewde ik (via Skype) professor John Hattie van de University of Auckland in Nieuw-Zeeland. Hij deed de afgelopen vijftien jaar een indrukwekkend meta-onderzoek naar alles wat invloed heeft op leren: van de grootte van een klas tot de kwaliteit van de leraar en van gebruik van multimedia tot de sociale achtergrond van leerlingen.

In het aprilnummer van COS lees je tot welke conclusies Hattie is gekomen. Hieronder alvast een klein fragmentje uit het gesprek als voorproefje, waarin Hattie spreekt over wat de ideale klas kenmerkt.

(Kennismaken met COS? Neem dan een proefabonnement: 12 euro voor 3 nummers.)

2 opmerkingen:

  1. Anoniem3:16 p.m.

    Het lukt me niet om door de presentaties te bladeren. Wat gaat er fout? Of is de link niet juist?

    Peterter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi dat Hatti voorstelt dat de 'meester' het ook niet hoeft te weten en daarmee bij de leerlingen iets teweeg brengt wat ze leid naar oplossingen die ze zelf opsporen. Het multitasken wat de digitale jeugd van nu al zo gewoon is wordt dan een methode om tot kennis te komen.

    BeantwoordenVerwijderen