19 januari 2008

Uit of thuis winkelen?



Ik zocht een range extender voor mijn draadloos internet en moest toch in de grote stad zijn voor een interview. Een beetje omrijden, 50 cent in de parkeermeter... dat viel mee. In de winkel tien minuten wachten, terwijl de volgende afspraak dichterbij tikt... vervelend. Dan aan de beurt. "Sorry meneer, die hebben we niet op voorraad." Grom!

Later die middag via internet alsnog het apparaatje besteld op internet (Dynabyte). De volgende ochtend, 11 uur, keurig bezorgd door de postbode.

Webwinkelen scheelt (om)rijden, parkeergeld, gesleep met tassen en pakken en tijd. Je kunt keihard op prijs vergelijken. En voor advies heb je ook geen sociaal onhandige winkelstagiaire of knorrige winkelier meer nodig. Op het net vind je alles wat je wilt weten: feiten, gebruikerservaringen en tests door professionals.

Ik doe dan ook vrij veel boodschapjes via het web. Wat zou ik sjouwen met blikken kattenvoer en keuken- en wc-rollen als Schlecker ze keurig thuisbezorgt? Wat zou ik voor een snarensetje of een paar plectrums naar de stad gaan, als Lord of the Strings (alleen die fantastische naam al) ze keurig voor me op de post doet? Voor boeken ga ik natuurlijk naar Managementboek: de boeken zijn er echt de volgende dag (en ze doen leuke dingen voor mij als auteur en als affiliate partner). Ook met Bol.com doe je netjes zaken voor je multimedia. De tweedehands sectie is een aanwinst. Kantoorbenodigdheden bestel ik bij Viking Direct: snelle levering en bij klachten of problemen, zo is mijn ervaring, een keurige oplossing. Zo kan ik nog wel even doorgaan...

Echt winkelen gaat overigens niet verloren. Snuffelen, passen, aanraken, uitproberen is voor sommige producten echt nodig. Winkels met een voordeur moeten daarop concurreren met webconcullegae. Daarnaast doen ze er goed aan meerwaarde te bieden met echte service. Zij verlossen je van sores en zorgen. En daar wil ik best wat extra voor betalen.

Wat zijn jouw favoriete webwinkels?

2 opmerkingen:

  1. Amazon is echt wel mijn favoriet, duurt is langer maar vele malen goedkoper dan bol of managementboek, ten minste als het gaat om buitenlands boeken.
    Verder Marktplaats niet om te kopen wel om te verkopen. Veel audio-apparatuur ook online gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem1:52 p.m.

    Ben jij opzoek naar een online winkel?

    Bij http://www.online-winkelgids.nl vindt je het wel.

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen