02 juni 2007

Mindmapping: een 5-minuten-introductie

Tony Buzan, de uitvinder van het mindmappen zelf, legt de kracht uit van dit 'Swiss Army Knife' van het brein, dat helpt bij het leren, bij het creatief denken en bij het analyseren. Hij doet dat in een 5-minuten-introductie op YouTube.

Ik gebruik het mindmappen regelmatig bij complexe opdrachten of als er iets origineels bedacht moet worden. Ook laat ik studenten kennismaken met deze pracht 'tool'.

Voor mijn interviews vertaalde ik het mindmappen naar een praktische manier van aantekeningen maken. Ik verbind dan tijdens het gesprek al uitspraken die ik in het latere verhaal aan elkaar wil koppelen, omcirkel uitspraken die als kop of tussenkop kunnen dienen en onderstreep kernwoorden die de rode draad in het verhaal verwoorden.



Interessante vraag is nog of mindmappen met software net zo productief is als op papier. Buzan noemt rechte lijnen 'rigid' en niet passend bij zijn systeem. Als je 'rigidity' wilt voorkomen, moet je volgens mij de absolute kladdervrijheid van pen/stiften en papier gebruiken... en geen software. Voordeel van software-matig mindmappen is dan wel weer dat je maps kunt opslaan, bewerken en delen met anderen.

(Een tip van Creatopia.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten