28 maart 2007

Hoeveel body heeft een boodschap nodig?

Tien tips voor meer plezier in je werk! In vijf stappen naar efficiënter werken! Vijftien manieren om je product in de markt te zetten! Handig, zo'n kekke samenvatting van een boek of een theorie... Tijdschriften, maar vooral weblogs bieden dit soort lijstjes bij bosjes aan. En er komen er steeds meer. Waarom zou je dus nog 150 bladzijden lezen als je de conclusies ook in een weblogbericht samengevat kunt zien?

De vraag is echter of dit soort 'quick fixes' ook echt helpen de 'information overload' te beheersen? Ik denk van niet. Onder andere omdat een boodschap body nodig heeft om te beklijven. Omdat de schrijver van die 150 bladzijden je meeneemt in een gedachtengang aan de hand van voorbeelden en redeneringen.

De vraag rijst dan: hoeveel body heeft een boodschap nodig om te beklijven? Hebben Stephen Covey (o.a. De zeven eigenschappen van effectief leiderschap) en Berthold Gunster (Ja maar wat als alles lukt) gelijk met hun relatief dikke pillen vol herhaalde statements? Of is één keer zeggen wat je wilt in een vlotte, beknopte stijl effectiever (bijvoorbeeld bij Jan-Willem van den Brandhof in Leer als een speer)?

Wie het weet, mag het zeggen. Wie het niet weet, mag dat toegeven...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen