24 februari 2007

Wondertjes...

Vorige week zaterdag bezocht ik in Den Haag een concert van het Residentieorkest met gitarist Pepe Romero. Aanleiding: een zoektocht naar een live uitvoering van Rodrigo's 'Concierto de Aranjuez' voor gitaar en orkest dat mijn in november overleden vader als thema voor zijn afscheidsdienst had gekozen. Waardige muziek voor een afscheid, maar ook positief en vol warme levenskracht. Het stuk stond er op het programma, samen met ander Spaans werk, waaronder De Falla's 'El sombrero de tres picos'. Het werd een prachtige avond.

Vandaag, een week later, ben ik aan het zappen op de radio. Radio 4 passeert met... een uitvoering van het 'Concierto de Aranjuez' met de harp, in plaats van de gitaar als solo-instrument.

Vanmiddag hadden we kaartjes voor 'Tijger en beer gaan schatgraven', een muzikale familievoorstelling aan de hand van een verhaal over de zoektocht naar geluk. Geboekt ergens aan het begin van dit seizoen op basis van een paar regeltjes wervende tekst. Midden in het programma passeert ineens een flard/citaat Spaanse muziek. Het komt uit het stuk van De Falla.

Betekenisloze gebeurtenisjes. Maar ik geef ze graag de betekenis van een klein wondertje. Het valt me op dat er veel wondertjes te beleven zijn als je er een beetje open voor staat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten