28 januari 2007

Stream of Unconsciousness

"Tot op heden geven mijn haarvaten krijgsgewoel in zeven staten. Geloof het of niet, maar dat kruipt echt over brokkelige stukjes voetpad en schilferige jongleurs, die toch beter zouden moeten weten als het gaat om vrieskasten." Deze zin is afkomstig van een nieuw project dat ik samen met Cyriel Kortleven ben opgestart onder de titel Stroming. Je vindt er razendsnel gemaakte onzinteksten.

Ik gebruik de oefening wel eens tijdens trainingen rond creativiteit om deelnemers 'los' te maken. Doel is snel te produceren (gesproken of geschreven woord) en zoveel mogelijk je kritische 'ik' te negeren. Dat laatste is immers ook belangrijk als je gaat brainstormen. Laat eerst de gedachten vrijuit stromen en ga pas later met de opbrengst kritisch aan de slag.

Het begrip 'stream of unconsciousness' is een verwijzing naar het literaire begrip 'stream of consciousness', in die zin dat deze oefening nog een stapje verder gaat dan het observerend beschrijven van je gedachten.

1 opmerking:

  1. Anoniem11:37 a.m.

    Met veel plezier las ik je weblog. Ik heb veel interesse in de onderwerpen die jij beschrijft en heb bij google gezocht naar weblogs met deze trefwoorden.

    Ikzelf volg een aantal cursussen bij Open Circles Academy. Open Circles Academy is een internationaal opleidingscentrum voor persoonlijke ontwikkeling en leiderschapseducatie.

    In deze cursus heb ik veel over mijzelf geleerd wat grote positieve veranderingen in mijn leven heeft gebracht. Wellicht dat het ook iets voor jou is. Er is een gratis evenement dat elke maand plaatsvindt in het Mercure Hotel in Amsterdam. Ik nodig je uit om eens op hun website te kijken www.leeflekker.nl en je aan te melden voor dit gratis evenement. Als je het wat lijkt dan is het wellicht een idee om de link van het evenement op je weblog te plaatsen. Zo bied je jou bezoekers iets extra's en surfen ze net wat vaker naar jou eigen weblog.

    Het lijkt mij leuk om wat van je te horen.

    Groetjes Cleo

    BeantwoordenVerwijderen