03 november 2006

Werkvorm: de terugkerende stelling/opdracht

Laat deelnemers aan het begin van een bijeenkomst reageren op een stelling. Herhaal dat aan het eind van de bijeenkomst. Een eenvoudige werkvorm waarmee je je training of presentatie evalueert: hoeveel deelnemers zijn aan het eind van mening of inzicht veranderd. Bovendien geeft het je bijeenkomst een mooi, cyclisch karakter.

Een voorbeeld. In een workshop over metafoorgebruik in het onderwijs begon ik met de opdracht: geef op een schaal van 0-10 aan in hoeverre je metaforen inzet in je lessen. Een flink aantal deelnemers gaf zichzelf een lage score, zo rond de 2, 3. Aan het eind van de workshop gaf ik dezelfde opdracht nog eens: veel deelnemers gaven zichzelf nu een hogere score. Dat beeld paste mooi bij mijn boodschap: we maken onbewust vaak gebruik van metaforen in onze communicatie...

De workshop zelf was erop gericht inzicht te krijgen in de vraag hoe je het rendement van je onderwijs kunt verhogen door het bewuster inzetten van metaforen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten