Een paradigma is een verzameling regels waarmee we de werkelijkheid interpreteren en doelen formuleren. Die dingen kunnen behoorlijk in de weg zitten als we tot nieuwe ideeen willen komen, willen innoveren. Dat stelt Joel A. Barker in een aardig boek over dit onderwerp: 'Paradigma's, mentale modellen voor de toekomst'. Barker geeft psychologische verklaringen: "We zijn letterlijk niet in staat gegevens te ontdekken die zich recht voor onze neus bevinden." Maar vooral leuk zijn de talloze voorbeelden uit het bedrijfsleven die laten zien dat de grote kans-missers van toen gehinderd werden door hun toenmalige paradigma. Zo zei Thomas J. Watson van IBM in 1943: "Ik denk dat er wereldwijd een markt is voor vijf computers." Barker bewijst overigens zijn gelijk onbedoeld met een aantal uitspraken over de toekomst (gedaan in 1992). Hoewel veel van zijn voorspellingen aan het uitkomen zijn, is de door hem bedoelde gouden toekomst voor glasvezel als distributiemiddel voor data en communicatie volgens mij minder revolutionair gebleken. Wat wil je als een van de regels uit je paradigma is dat je een draadje nodig hebt om informatie te verplaatsen.
(Klik hier om dit boek te bestellen bij Managementboek.)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten