Een veelgebruikte werkvorm is om na een stukje plenaire presentatie of uitleg de deelnemers aan je training in groepjes in gesprek te laten gaan. De opdracht is dan bijvoorbeeld om de inhoud te koppelen aan eigen ervaringen of om er een concrete uitwerking bij te bedenken.
Om de opbrengst hiervan vast te leggen gebruik ik graag een digitale toepassing, zoals Mentimeter. Deelnemers kunnen dan via een smartphone of tablet een samenvatting, ideeën of een boodschap invoeren. De gezamenlijke inzendingen worden direct getoond op het plenaire scherm en zijn direct ook voor later gebruik digitaal beschikbaar.
Of je nu een digitale toepassing gebruikt, flipovers of andere manieren van vastleggen: het lijkt een vanzelfsprekendheid de opbrengst nog even plenair te bespreken. Als trainer, maar ook als regelmatig deelnemer aan trainingen merk ik dat dit niet zoveel oplevert. Het opsommen of samenvatten van de opbrengst per groep doet meestal nauwelijks recht aan de energie in de gesprekken. De andere deelnemers missen het verhaal van de totstandkoming van het idee, de genoemde voorbeelden en verhalen enzovoort. Bovendien zijn ze soms nog bezig hun eigen groepsgesprek te verwerken.
Collega Anne gaf me vandaag een goede tip voor een alternatieve aanpak, die lijkt op die van de posterpresentaties. Laat de deelnemers hun opbrengst uitwerken op flaps. Deelnemers mogen daarna door de ruimte lopen en elkaars vragen stellen over wat er genoteerd is. Je kunt dit ook plenair doen: haal een deelnemer naar voren. Deze mag één vraag stellen over de flap van een groep waarin hij of zij niet zat. Zo zoom je even in op een element dat kennelijk de aandacht trekt.
Om de opbrengst hiervan vast te leggen gebruik ik graag een digitale toepassing, zoals Mentimeter. Deelnemers kunnen dan via een smartphone of tablet een samenvatting, ideeën of een boodschap invoeren. De gezamenlijke inzendingen worden direct getoond op het plenaire scherm en zijn direct ook voor later gebruik digitaal beschikbaar.
Of je nu een digitale toepassing gebruikt, flipovers of andere manieren van vastleggen: het lijkt een vanzelfsprekendheid de opbrengst nog even plenair te bespreken. Als trainer, maar ook als regelmatig deelnemer aan trainingen merk ik dat dit niet zoveel oplevert. Het opsommen of samenvatten van de opbrengst per groep doet meestal nauwelijks recht aan de energie in de gesprekken. De andere deelnemers missen het verhaal van de totstandkoming van het idee, de genoemde voorbeelden en verhalen enzovoort. Bovendien zijn ze soms nog bezig hun eigen groepsgesprek te verwerken.
Collega Anne gaf me vandaag een goede tip voor een alternatieve aanpak, die lijkt op die van de posterpresentaties. Laat de deelnemers hun opbrengst uitwerken op flaps. Deelnemers mogen daarna door de ruimte lopen en elkaars vragen stellen over wat er genoteerd is. Je kunt dit ook plenair doen: haal een deelnemer naar voren. Deze mag één vraag stellen over de flap van een groep waarin hij of zij niet zat. Zo zoom je even in op een element dat kennelijk de aandacht trekt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten