Naar aanleiding van een column waarin ik het begrip verderkomstrategie introduceer, kreeg ik de terechte vraag: hoe ziet er dat dan concreet uit? En in de huidige context? Als ik zo'n vraag krijg waarop ik niet een, twee, drie wat antwoorden uit mijn mouw schudt, pas ik direct een verderkomstrategie toe: ik schrijf een blog. Dit werkt voor mij op meerdere manieren:
- Door te schrijven dwing ik mezelf te focussen op het onderwerp en tot precisie: wat is precies het onderwerp, welke antwoorden passen hierbij?
- Door er een blog van te maken deel ik mijn eerste gedachten, mijn 'work in progress' met mijn lezers. Vaak komt er een reactie, een suggestie, iets waar ik wat mee kan.
- Ik leg vast wat ik nu weet en denk over een onderwerp. Later kan ik dat nog eens raadplegen. Soms zie ik dan dat ik verder ben gekomen, soms denk ik: dat had ik toen prima geformuleerd.
Oké, een blog dus. Maar wat zijn nog meer verderkomstrategieën voor de 21e eeuw? Nog wat voorbeelden uit eigen ervaring:
- Zoeken. De gemakkelijkste, meest voor de hand liggende strategie om verder te komen. Weet je niet hoe je een harde schijf vervangt in je pc, dan zoek je toch een video-instructie op YouTube op? Slim zoeken omvat nog veel meer strategieën: gebruik goede trefwoorden, speciale toepassingen (zoals een synoniemenwoordenboek), speciale zoekmachines (zoals WorldCat, Image Search of WaybackMachine) of de functies voor uitgebreid zoeken.
- Meer doen met data. Iedereen kan tegenwoordig gemakkelijk data ophalen of vinden. Toen Herm Kisjes en ik ons in 2009 afvroegen hoe de relatie is tussen gamen en autisme, stelden we een digitale vragenlijst op voor ouders. Die werd 460 keer ingevuld, nadat we de link hadden geplaatst op websites, fora en sociale media. De antwoorden vormden de basis voor ons boek over dit onderwerp.
- Benader een (ervarings)deskundige. Sociale media en internet maken het gemakkelijker dan ooit (ervarings)deskundigen te vinden en contact met ze opnemen. Ook afspraken maken om met anderen over een vraagstuk te overleggen is een makkie. Nog altijd een leuk voorbeeld: de bijeenkomst in 2008 die ik organiseerde over de vraag hoe makers van content kunnen overleven in de digitale wereld.
- Gebruik multimedia. Foto, audio, video... je kunt ze inzetten om verder te komen. Toen ik pas begon met spreken in het openbaar heb ik regelmatig video-opnames gemaakt van mijn optredens om kritisch te kijken naar hoe ik mijn verhaal bracht. Daar ben ik echt verder mee gekomen.
- Werk online samen. We hebben het gereedschap om tijd- en/of plaatsonafhankelijk samen te werken. Als ik vastloop met een presentatie of artikel, geef ik een collega toegang tot het betreffende document. Zijn of haar correcties, vragen en suggesties helpen me vaak verder.
- Leg vast voor later. Evernote of Google Keep zijn voorbeelden van 21e eeuwse varianten op wat mijn vader vroeger gebruikte voor zijn bronnen en ideeën: de kaartenbak. Die digitale kaartenbak kan je vaak helpen verder te komen. Ik heb in Google Keep een incubatielijst aangemaakt voor ideetjes waar ik op een bepaald moment niet verder mee kom. Verder komen heeft soms tijd nodig...
Wat zijn jouw 21e eeuwse verderkomstrategieën?
Mijn 1000-dingen doekje: De mindmap: Brainstormen, rubriceren, ordenen, samenvatten, zichtbaar maken, verslag doen, creatief denken, plannen, werk verdelen, structureren, kritisch afwegen, etc.
BeantwoordenVerwijderen