De knoop is doorgehakt... op 31 december zeg ik mijn account op bij Facebook. Het social media-platform is nooit echt mijn ding geweest, maar ja: veel vrienden zitten erop en je kunt zo gemakkelijk je enthousiasme delen en anderen attent maken op je evenementen en activiteiten. Toch, als ik alles bij elkaar optel, kan ik niet anders dan stoppen...
Wat ik dan bij elkaar heb opgeteld?
- Ik gebruik sociale media voornamelijk zakelijk en functioneel. Twitter en LinkedIn zijn hier het meest geschikt voor. Ik gebruik ze al jarenlang en vrij intensief en heb in beide een groot netwerk opgebouwd. De tijdlijn van Facebook voegt voor mij inhoudelijk nagenoeg niets toe. Vaak zie ik verwijzingen naar filmpjes of artikelen, die ik al op andere sociale media voorbij zag komen. Ik ben dan ook niet bang dat ik veel zal missen.
- Ik vind de user interface van Facebook onprettig druk met hinderlijk aanwezige reclame. Twitter en LinkedIn hebben ook reclame-uitingen, maar komen prettiger over en zijn gebruiksvriendelijker.
- Je kunt in Facebook niet snel en gericht zoeken in het archief, in en buiten je netwerk, iets wat met name in Twitter veel beter geregeld is.
- De stroom incidenten rond Facebook houdt maar niet op. Van manipuleren van de tijdlijn, tot het censureren van beelden, tot 'data mining' in allerlei persoonlijke gegevens. De grote platforms hebben allemaal een commercieel oogmerk, maar Facebook lijkt toch regelmatig elk gevoel voor ethiek te ontberen.
- Op Facebook lopen allerlei rollen door elkaar. Andrew Keen schrijft hierover in 'Internet is niet het antwoord' en hij heeft een punt. Je kunt hier best prima mee omgaan, maar ik zie soms privé-dingen van zakelijke relaties waarbij ik denk: 'Dat wil ik helemaal niet weten.'
- Mijn vrienden doen dat natuurlijk niet of nauwelijks, maar ik zie nog toch te veel narcistische zelfverheerlijking, luie stoel-gutmenscherei én ongenuanceerde meningendiarree, beelden van huisdieren en maaltijden, luie reacties, luie felicitaties en lui meeleven, suffe emoticons, uitnodigingen voor het meedoen aan games, vriendenverzoeken met gratis ransomware en het belangeloos meewerken aan slimme reclamecampagnes. (Zelf ga ik waarschijnlijk niet bij alles vrijuit in dezen.)
- Het team psychologen dat Facebook ontwikkelt, is zo slim dat ook ik soms verslavingsachtig gedrag ga vertonen, zoals het meerdere keren per uur checken of een bijdrage nog nieuwe likes of reacties heeft ontvangen. Stoppen met Facebook is daarmee ook een stukje zelfbescherming.
Nagekomen:
Frank Wijn stuurde me onderstaande afbeelding als reactie op dit blog. Je ziet de machtigingen die je Facebook geeft als je de app installeert op een Android-telefoon.
Ik ervaar Facebook op dezelfde manier. Lange tijd heb ik mijn Facebook geblokkeerd. Een paar maanden terug wel weer geactiveerd zodat ik soms ergens gemakkelijker toegang heb en soms iets kan zien wat anders verborgen blijft. Toch levert Facebook me meer ergernis dan plezier. Wellicht dat ik binnenkort weer offline ga.
BeantwoordenVerwijderenGoed idee om met FB te stoppen. De mensen achter FB beïnvloeden te veel en eigenen zich teveel toe. Het is goed om zelf heft in handen te nemen en te houden op social media, wat bij FB steeds moeilijker is. Ik ben vorig jaar rigoreus gestopt. Het was even wennen, maar het levert je veel op: meer tijd om gericht gebruik te maken van de andere social media op manieren die bij jouw verschillende rollen passen, minder FB-gedoe.
BeantwoordenVerwijderenGewoon stoppen. Als veel mensen dat all over the world zouden doen, dan worden de mensen achter FB gedwongen om meer gebruikergerichte keuzes te maken. Helaas houden ook veel gebruikers onvoldoende in de gaten dat FB openbaar is en dat je veel informatie op FB goed op waarde en eerlijkheid moet schatten.
Succes met het stoppen, Margaret
Opvallend van een social media expert om te stoppen met een social medium? Hoe houd je dan de ontwikkelingen van dat medium bij? Of is Facebook wat jou betreft op korte termijn helemaal afgeschreven? Alle media hebben zo hun voor- en nadelen. En die zijn persoonlijk. Ik persoonlijk, vind Facebook het meest sociaal (veruit de meeste reacties op Facebook, hoewel dat waarschijnlijk ook iets zegt over de kwaliteit van mijn bijdragen op LinkedIn en Twitter;). LinkedIn het meest zakelijk (hoewel ik dat socialer probeer te maken) en Twitter een hele mooie mix. Ik geloof in een pluriforme verzameling van media. De een gebruik ik voor dat doel en die doelgroep, de ander voor een andere combinatie. Geen probleem. Ik buig wel mee. Tenminste, ook totdat de rek er bij mij uit is. :)
BeantwoordenVerwijderenDapper, maar heel begrijpelijk. Misschien trekt je besluit mij ook wel over de streep...
BeantwoordenVerwijderen