10 september 2015

Onderzoek: fotograferen doet vergeten


'We gebruiken camera's als een soort extern geheugen', zegt professor Linda Henkel van de Fairfield University vandaag op de BBC-website. In een boeiend artikel geeft Henkel maar liefst vier redenen waarom ons geheugen minder goed werkt als we (veel) foto's maken van gebeurtenissen.
  1. De handeling van het fotograferen zelf vraagt aandacht. Je kunt aandacht maar een keer uitgeven en dat betekent dat er minder aandacht uitgaat naar het moment. Komt nog iets bij: kijkend door de lens van een traditionele camera, zie je minder van je omgeving, je vernauwt tijdelijk je blikveld.
  2. Het geheugen werkt zuinig. Een uitvloeisel daarvan is dat het 'onthoud-energie' bespaart als het weet dat de informatie toch wel ergens wordt vastgelegd. Ik kwam deze gedachte al eerder tegen. Als we weten dat we een telefoonnummer of een afspraak hebben vastgelegd, zal ons brein het gemakkelijker vergeten. Onthouden is immers niet meer nodig. Zo werkt het dus ook voor foto's.
  3. We - en volgens Henkel vooral jongeren - zijn vanuit een ander oogmerk gaan fotograferen. Het blijkt dat als je bewust fotografeert omdat je iets wilt onthouden, dit het opslaan van een herinnering kan ondersteunen. Via sociale media maken we echter vaak foto's met als doel die online te delen, om aan vrienden en de rest van de wereld te laten zien waar we nu zijn, wat we nu aan het doen zijn.
  4. Het terugkijken naar foto's van een gebeurtenis kan het geheugen ondersteunen, maar dat doen we vaak niet meer omdat we te veel, vaak ongeordende foto's hebben. We maken geen selecties meer van de krachtigste beelden die kort en krachtig het verhaal van een gebeurtenis (her)vertellen.
Het hele artikel met links naar het onderzoek lees je hier.

2 opmerkingen:

  1. Logische constatering. Ik vermoed dat de vergelijking met het hebben van vrienden of vriendschappen ook opgaat. Als je met vrienden bent en je zit voortduren op je phone, tablet of computer om je netwerk te laten weten wat je doen, (met) wie je bent, kon dat wel eens betekenen dat de relatie met het gezelschap, waarmee je bent, devalueert.

    1. De handeling vraagt aandacht. Die kun je niet aan je gezelschap geven
    2. De emotie-moter is zuinig. De gevoelens bij de boodschap houden je af van de emoties, empathie, passie voor de persoon of personen bij jou aanwezig.
    3. Omdat we anders met de andere persoon omgaan, ons laten afleiden, zal de ander ook zo conclusies kunnen trekken. Waardoor de relatie schade oploopt.
    4. Door de groeiende veelheid aan contacten treedt een oppervlakkigheid op. De aandacht, tijd en energie om de diepte in te gaan verdwijnt.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vervang fotograferen door lezen en camera door boek en je ziet hoe men zich bij de uitvinding van de boekdrukkunst zorgen maakten :)

    BeantwoordenVerwijderen