Door simpelweg een bepaalde lichaamshouding aan te nemen invloed uitoefenen op je hormoonspiegel... het kan. Dat zegt Amy Cuddy die hier onderzoek naar doet. Ze vertelt erover op TED.com. Cuddy heeft het in de talk over twee specifieke hormonen:
Als je in een spannende voetbalwedstrijd scoort of eindelijk dat felbegeerde diploma hebt gehaald, zul je juichen: je houdt je armen omhoog en zet al je lachspieren aan het werk.
Cuddy onderzocht wat er gebeurt als je deze houding aanneemt zonder dat er een situatie is die je in deze juichstemming brengt. Ze ontdekte dat als je gedurende twee minuten een 'Power Pose' aanneemt, dit een positief effect heeft op je hormoonspiegel: je voelt minder stress, krijgt zelfvertrouwen en een energiek en krachtig gevoel, waardoor je beter presteert in de taak waar je op dat moment voor staat. Andersom werkt overigens ook: een in elkaar gedoken houding, je hoofd en mondhoeken laten hangen, zorgt voor een negatief effect.
Het lijkt me interessant dit principe eens uit te proberen in de schoolcontext, liefst in een grootschalig experiment:
- het stresshormoon cortisol
- het hormoon testosteron dat zelfvertrouwen en een energiek en krachtig gevoel geeft
Als je in een spannende voetbalwedstrijd scoort of eindelijk dat felbegeerde diploma hebt gehaald, zul je juichen: je houdt je armen omhoog en zet al je lachspieren aan het werk.
Cuddy onderzocht wat er gebeurt als je deze houding aanneemt zonder dat er een situatie is die je in deze juichstemming brengt. Ze ontdekte dat als je gedurende twee minuten een 'Power Pose' aanneemt, dit een positief effect heeft op je hormoonspiegel: je voelt minder stress, krijgt zelfvertrouwen en een energiek en krachtig gevoel, waardoor je beter presteert in de taak waar je op dat moment voor staat. Andersom werkt overigens ook: een in elkaar gedoken houding, je hoofd en mondhoeken laten hangen, zorgt voor een negatief effect.
Het lijkt me interessant dit principe eens uit te proberen in de schoolcontext, liefst in een grootschalig experiment:
- Voorafgaand aan een landelijk af te nemen toets (CITO, rekentoets) laten we de helft van de kinderen twee minuten een Power Pose aannemen en de andere helft niet.
- We vergelijken de resultaten van de toetsen.
- Kinderen mogen niet de dupe worden van experimenten, dus we compenseren de scores met de helft van het gemiddelde verschil tussen de resultaten van de twee onderzoeksgroepen.
Als je mij nu straks vlak voor een lezing twee minuutjes ziet juichen, denk dan niet dat ik zojuist iets geweldigs te horen heb gekregen. Ik doe dan alvast een eenvoudig N=1-onderzoekje...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten