30 april 2021

Gelezen: 'Wie het mooist valt' - Sara Nović


Min of meer bij toeval stuitte ik op dit boek, waarin Sara Nović het verhaal vertelt over de tienjarige Ana uit Zagreb. In 1991 breekt de oorlog uit in Joegoslavië. Ana raakt verzeild in de horror van de oorlog en raakt ernstig beschadigd.

Het verhaal confronteerde me met mijn gebrek aan kennis over de oorlogen in voormalig Joegoslavië. De verhalen over Srebenica kende ik wel, maar daar hield het grotendeels mee op. De ervaring - een aangrijpend verhaal over kinderen in oorlogstijd - deed me denken aan Wat is de wat? van Dave Eggers waar het over Valentino Achak Deng gaat, een jongetje dat vlucht uit zijn dorp in Zuid-Soedan.

Al tijdens het lezen van 'Wie het mooist valt' ben ik bronnen gaan zoeken, van Wikipedia tot tutorials, documentaires en nieuwsfragmenten op YouTube. En leerde hoe ingewikkeld de situatie was met verschillende bevolkingsgroepen, die gevoed door haat, elkaar naar het leven stonden, terwijl ze jarenlang als buren vreedzaam hadden samengeleefd. Hoe ver de gewelddadigheden gingen. Hoe de wonden die geslagen werden nog steeds het leven van velen beheersen. Zo afschuwelijk, zo dichtbij, zowel in afstand als in tijd.

Het is wat literatuur kan doen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten