Ze zijn behoorlijk populair op conferenties, studiedagen en in workshops: de filmpjes waarin - ondersteund door een opzwepend muziekje - spectaculaire statistieken zijn verpakt over de opkomst van sociale media. Perfect geschikt om de boodschap over te brengen dat organisaties en professionals iets moeten met sociale media...
... maar er kunnen ook kritische kanttekeningen bij worden geplaatst. Zo blogde Mark Pack in 2010 over de in dit soort filmpjes veelgebruikte claim dat het voor radio veel langer duurde om 50 miljoen gebruikers te krijgen dan het internet. "Er liepen aanzienlijk minder mensen rond op de aardbol in de tijden van de radio. 50 miljoen gebruikers toen was in feite veel meer dan 50 miljoen mensen nu." Ook schrijft hij dat de vergelijking niet klopt omdat de cijfers voor radio gaan over de Verenigde Staten en die voor het internet over de hele wereld.
In bovenstaand filmpje (uit 2010) wordt gesteld dat nieuws en producten ons vinden in plaats van andersom. Het is waar dat het internet (Google, Facebook) leert van ons (consumenten)gedrag. Maar ervaring leert dat het internet nog helemaal niet zo goed is om daar relevante advertenties aan te koppelen. Wie op basis van een zoekopdracht naar schoenen schoenen koopt, krijgt via Google nog wekenlang advertenties voor schoenen te zien (die je ondertussen niet meer nodig hebt). En de advertenties die je in Facebook te zien krijgt, zijn vaker niet dan wel relevant. Vandaag voor mij: studeren bij InHolland (ik ben autodidact én er zijn geografisch gemakkelijker te bereiken studiemogelijkheden) en Weight Watchers (afvallen, moi?).
Laat je leerlingen of studenten eens kritisch kijken naar zo'n filmpje. Welke relevante boodschap halen ze eruit, maar ook: waar zitten wat hen betreft de zwakke claims?
... maar er kunnen ook kritische kanttekeningen bij worden geplaatst. Zo blogde Mark Pack in 2010 over de in dit soort filmpjes veelgebruikte claim dat het voor radio veel langer duurde om 50 miljoen gebruikers te krijgen dan het internet. "Er liepen aanzienlijk minder mensen rond op de aardbol in de tijden van de radio. 50 miljoen gebruikers toen was in feite veel meer dan 50 miljoen mensen nu." Ook schrijft hij dat de vergelijking niet klopt omdat de cijfers voor radio gaan over de Verenigde Staten en die voor het internet over de hele wereld.
In bovenstaand filmpje (uit 2010) wordt gesteld dat nieuws en producten ons vinden in plaats van andersom. Het is waar dat het internet (Google, Facebook) leert van ons (consumenten)gedrag. Maar ervaring leert dat het internet nog helemaal niet zo goed is om daar relevante advertenties aan te koppelen. Wie op basis van een zoekopdracht naar schoenen schoenen koopt, krijgt via Google nog wekenlang advertenties voor schoenen te zien (die je ondertussen niet meer nodig hebt). En de advertenties die je in Facebook te zien krijgt, zijn vaker niet dan wel relevant. Vandaag voor mij: studeren bij InHolland (ik ben autodidact én er zijn geografisch gemakkelijker te bereiken studiemogelijkheden) en Weight Watchers (afvallen, moi?).
Laat je leerlingen of studenten eens kritisch kijken naar zo'n filmpje. Welke relevante boodschap halen ze eruit, maar ook: waar zitten wat hen betreft de zwakke claims?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten