22 mei 2014

Willem van Oranje wint Learning Challenge


Het Willem van Oranje College uit Waalwijk heeft gisteren in Den Bosch de finale van de Ricoh Learning Challenge gewonnen. Met hun innovatieve ideeën konden scholen uit heel Nederland meedingen naar een hoofdprijs van € 50.000 aan digitale middelen en bijbehorende training. Er waren ook andere prijzen te winnen.

De school uit Waalwijk is op verschillende manieren bezig met leren voor de toekomst, waarbij 'leren leren' een van de speerpunten is. Zo wordt er een SOLE-ruimte (Self Organizing Learning Environment) ontwikkeld waarin leerlingen zelfgestuurd kunnen werken aan projecten. Dit concept is bedacht door professor Sugata Mitra. Ook komt er een 'denk-lokaal', waarin aandacht voor denkvaardigheden centraal staat en wordt er een databank met eigentijdse bronnen ingericht.

De middag op het kantoor van initiatiefnemer Ricoh bestond uit presentaties door de zeven finalisten. Zelf was ik erg gecharmeerd van het idee van het Greijdanus College uit Zwolle. De school is in het gebouw een Open Technologie Centrum aan het inrichten waar leerlingen kunnen experimenteren met allerlei nieuwe technologieën en waar nadrukkelijk ook ouders en het bedrijfsleven welkom zijn. Schooldeuren open, leren van elkaar en zoeken naar hoe je samen waarde kunt creëren.

Ronald van den Hoff, ondernemer en auteur van het boek Society 3.0, vertelde hierna hoe snel de wereld aan het veranderen is en hoe belangrijk het is, zeker ook voor scholen, om de aansluiting te houden bij de actuele werkelijkheid en de trends die zich nu al aftekenen. Een van die trends: de deeleconomie, waarbij bezit minder belangrijk wordt, omdat bereik via internet zo gemakkelijk te organiseren is. Dat geldt zeker ook voor kennis. "Ga er maar eens een middag over nadenken met je team hoe leren eruit ziet als de school over tien, twintig jaar niet meer bestaat. En wat dan je rol als docent kan zijn?"

Het thema innovatie kreeg tijdens de middag via de projectvoorstellen een praktische/concrete invulling. Maar het ging zeker ook over visie en beleid. Jurylid Alexandre Peltekian gaf een mooie reactie op een vraag uit de zaal over hoe het toch moet als je het idee hebt als leraar voortdurend voor de troepen uit te lopen. "Als pionier binnen je school loop je nooit voor de troepen uit. Die troepen lopen naast je: je leerlingen!"

Op de website van de Learning Challenge vind je informatie over alle projecten van de finalisten. De moeite waard om eens door de bijbehorende bronnen te bladeren voor inspiratie.

1 opmerking:

  1. Anoniem5:12 p.m.

    Ik begrijp dat Greijdanus eigenlijk gewonnen heeft, alleen de prijs niet kreeg...

    BeantwoordenVerwijderen