07 december 2007

Wat ik doe? Ik ben kennisondernemer!

Met het naderende 100% zelfstandig ondernemerschap in het vooruitzicht, krijg ik regelmatig vragen over wat ik ga doen en wat ik dan ben. Omdat mijn pakket uit verschillende activiteiten bestaat (met name journalistiek schrijven, commercieel schrijven, het verzorgen van workshops en trainingen) en verschillende thema's dekt (onderwijs, internet, creativiteit, zorg, cultuur en w.v.t.t.k.) lukt het me nog niet altijd die vraag vlot en scherp te beantwoorden. That makes a lousy elevator pitch!

Een bericht op het weblog van Laura Babeliowsky zette me verder aan het denken. Wat doe ik? Wat is mijn niche? En hoe ga je als generalist om met een begrip als 'niche' dat toch een zekere specialisatie en verenging van je werkzaamheden suggereert?

Gisteren had ik ineens het begrip 'kennisondernemer' op het netvlies.

Op verschillende manieren verzamel ik informatie (interviews, conferenties, desk research) en vertaal die naar verhalen, geschreven of gesproken. Ik doe dat in boekvorm, in artikelen voor diverse media, in workshops, trainingen en presentaties. Verder ben ik een vragensteller en merk ik dat mijn vragen - en mijn analyse van de antwoorden - soms leiden tot inzichten bij de ander. Handig voor een trainer en coach. Je kunt dus stellen dat ik dagelijks met kennis werk.

Ik voel me ook ondernemer. Ik investeer in kennis, soms ook risicovol (dus zonder dat er een directe opdracht achter zit), innoveer door die kennis op een nieuwe wijze vorm te geven en voeg zo waarde toe. Om succes te hebben met mijn werk heb ik dezelfde competenties nodig als elke andere ondernemer, zoals zelfdiscipline, betrouwbaar zijn, kunnen netwerken, doelgericht werken en doorzetten.

Het begrip 'kennisondernemer' levert nauwelijks resultaten op in Google. Daarmee is het in elk geval een vrij unieke benaming. Hoe klinkt het jou in de oren? Zou jij in zee gaan met een 'kennisondernemer'?

7 opmerkingen:

  1. kennisontwikkelaar
    kennisaannemer
    kennisspecialist

    zijn mijns inziens betere termen die bij je passen. Ondernemer is nog zo vrijblijvend. Ondernemers willen vooral een winstgevende onderneming draaien. Bij de bovenstaande termen heb ik een positiever beeld: dan komt er iemand die iets met kennis kan en daarmee wat voor mij kan betekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Erno,
    Kennismakelaar?

    Jij biedt kennis die anderen kunnen gebruiken om hun keuzes te maken.
    Jij op jouw beurt vergaart zelf die kennis.
    Vergelijkbaar met een makelaar die, bijvoorbeeld, huizen koopt en verkoopt.

    Ik ken de kennismakelaar van de melkveeacademie. Ja, ik zie je lachen met grote vraaktekens boven je hoofd. Dat heb je met mensen die als zelfstandige in ' het onderwijs' zitten, maar tegelijkertijd agrarisch ondernemer zijn!

    Succes met je eigen toko. Uit ervaring kan ik je zeggen: het is een stap, maar het kan enorme voldoening geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. No mooier is het als je kunt zeggen wat je voor die ander kunt betekenen. Dus in plaats van een naam voor wat je doet om omschrijving van de oplossing die je levert.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank allemaal voor deze reacties.

    @peterter: ik besef dat de verschillende begrippen verschillende connotaties hebben. Ik denk bij ondernemen eerder aan de letterlijke betekenis (dingen voortvarend aanpakken) dan aan winstbejag. Bij je alternatieven heb ik nog geen goed gevoel; specialist is misschien nog het meest treffend.

    @florina: ik vind een makelaar meer iemand die vraag en aanbod bij elkaar brengt, zonder veel eigen inbreng.

    @erno: 'Good point'. De oplossing die ik bied is dat ik een verhaal goed kan vertellen en een goed verhaal kan vertellen. Is dat niet meteen een mooie 'pay off'?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Anoniem4:18 p.m.

    Een keiharde propositie is de slagader van je bedrijf. Is die van jou sterk genoeg?
    Ik nodig je uit om dit eenvoudig te testen.
    Geef binnen 30 seconden antwoord op de volgende vragen:
    · Wat doet je bedrijf ?
    · Wat zijn de drie belangrijkste voordelen van je bedrijf?
    · Waarom zou ik zaken met jou moeten doen?
    Als je klaar bent, stel je dezelfde vraag aan een aantal medewerkers intern. Neem ze even apart en geef ze iets meer tijd, en noteer zorgvuldig wat ze zeggen. Als alle antwoorden ongeveer gelijk zijn, heb je een goede propositie.
    Vervolgens stel je een paar klanten en goede relaties dezelfde vragen. Want stel je voor dat je intern ervan overtuigd bent dat je de beste kwaliteit biedt, maar relaties melden dat in het geheel niet. Dan gaat er iets niet goed.

    PP

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik zag jouw reactie op de post van Laura, idd. Ik heb zelf "hetzelfde" als jij. Ik houd ervan me breed te profileren. Ik huiver ervoor om een niche te kiezen. Althans in de zin van het kiezen voor enkel één klantenkring. Mijn niche overstijgt disciplines. Sterker nog: ik denk dat ik disciplines kan verbinden. Dat zie ik bij jou ook terug. Je schrijft, coacht, adviseert. Maar er zit wel een bepaalde drijfveer achter dit alles.
    Bij mij is dat mijn missie om de mens te verbinden met de informatie die hij of zij nodig heeft. Door deze informatie te vertalen tot een niveau waarmee mijn klant aan de slag kan. Waarmee de klant zich "empowered" voelt om zelf het heft in handen te nemen.
    Reuze zinvol om te brainstormen over je eigen niche. En - om op je vraag te antwoorden - ik zou niet zomaar met een kenniswerker in zee gaan. Maar wel met Erno Mijland (bij wijze van spreken :-)). Jij bent (of wordt) je eigen merk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Anoniem7:11 p.m.

    Beste Erno,
    Ik vind de term kennisondernemer niet slecht. Ik worstel met hetzelfde dilemma.Na 25 jaar regiojournalistiek wil ik mijn vergaarde kennis om een andersoortige manier ten gelde maken. Dat is verre van makkelijk, vergt ondernemingsgeest, maar wat is er mooier als iemand anders met jouw kennis daadwerkelijk iets kan of er wijzer van wordt.
    Succes
    CvG.

    BeantwoordenVerwijderen