20 april 2020

Digitale wisbordjes



Whiteboard.fi is een gratis, gebruiksvriendelijke digitale variant op het wisbordje. Op de website maak je een klas aan. Je hebt daarvoor geen account nodig. Jouw klas krijgt een uniek internetadres. Dat adres - de 'room code' - geef je door aan je leerlingen. Zij voeren een voornaam in en klikken op de knop om bij de klas aan te sluiten. De leerkracht ziet welke leerlingen zijn ingelogd en kan ervoor kiezen de namen van de leerlingen zichtbaar te maken of niet.

Vanaf hier zijn er twee opties:
  1. De leerkracht schrijft een vraag, bijvoorbeeld een som, op het eigen whiteboard, de leerling bekijkt deze en geeft antwoord op het eigen whiteboard.
  2. De leerkracht stelt een vraag tijdens de les, de leerling geeft antwoord op het eigen whiteboard.
Antwoorden kunnen getekend worden of met de tekst-functie ingevoerd. De leerkracht kan nu onder 'My class' de antwoorden zien en deze pagina 'live' delen met de leerlingen om deze vervolgens te bespreken. Na het bespreken kan ieder het eigen wisbordje schoonmaken met de 'clear'-functie. De leerkracht kan dat via het tandwieltje voor de hele klas doen.

Deze toepassing is vooral geschikt voor rekenen en taal. Maar je kunt er ook Pictionary-achtige (tekenen) of quiz-achtige (schrijven) spellen mee spelen, zoals open vragen stellen of het raden van spreekwoorden aan de hand van een tekening van de leerkracht.

Je kunt ook een leerling een vraag laten tekenen. De leerkracht deelt 'My Class' totdat alle leerlingen de vraag gezien hebben. Dan switcht de leerkracht naar 'My Whiteboard' of stopt met het schermdelen, zodat de leerlingen tijdelijk niet elkaars antwoorden kunnen zien. Als de bedenktijd op is, schakelt de leerkracht weer over naar 'My Class' om de antwoorden in beeld te brengen.

Deze tool is privacy-vriendelijk. Er worden geen data opgeslagen, er is geen account. Laat leerlingen alleen voornamen of een leerlingcode gebruiken.

Een aantal gebruikers meldt dat deze tool niet altijd stabiel werkt. Als je hem de eerste keer toepast, presenteer het dan als een experiment (om te kijken of het goed werkt).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten