28 augustus 2016

Het 20.000-Stappen-Dieet (20K-SD)

In 2015 liep ik in totaal 2000 kilometer hard. Het was onder andere een boeiend experiment in de motiverende kracht van technologie: in dit geval het met een GPS-horloge al je sportieve activiteiten vastleggen, in kaart brengen en analyseren, gecombineerd met het delen van je doel en de voortgang met een groot publiek in sociale netwerken. Het werkte.

Mijn oude Garmin-sporthorloge gaf onlangs de geest. Ik kocht een nieuwe, eveneens van Garmin, de Forerunner 25 om precies te zijn. Eenvoudig apparaatje dat doet waar het voor bedoeld is. Maar ik ontdekte dat het ook een eenvoudige stappenteller aan boord heeft. Als je die activeert krijg je naast informatie over het aantal gemaakte stappen op een dag ook nog eens een licht verwijtend piepje te horen als je te lang op je stoel zit.

Van mijn broer en schoonzus had ik al begrepen hoe krachtig zo'n stappenteller kan stimuleren bij het maken van meer stappen per dag én wat de gevolgen daarvan zijn. Je voelt je fitter en vanaf zo'n 15 à 20.000 stappen kun je gewicht verliezen. Mijn broer maakt inmiddels gemiddeld zo'n 23.000 stappen per dag en kan het positieve effect daarvan bevestigen.

Voor mij begon het thema 'stappen tellen' met een vraag: hoeveel stappen maak je eigenlijk op een dag. Ik besloot het horloge eens enkele dagen te dragen en ontdekte dat ik op een niet actief dagje thuis en op kantoor zo'n 4000 stappen maak. Een wandelingetje van een half uur is goed voor nog eens 4000 stappen.

Daarna begon het motiverende effect dat ik al kende vanuit eerdere ervaringen en het verhaal achter 'gamification': je wilt je score verbeteren, een volgend level halen, je wordt beloond met badges en felicitaties. Gevolg: ik ging... wandelen naar de bakker in plaats van fietsen of met de auto, wat langere wandelingen maken, ijsberend telefoneren (dat deed ik eigenlijk al), een extra rondje door de tuin. En voor het eerst stonden er 's avonds 10.000-stappen op de teller.

Ik heb geroken aan het succes en ben nu toe aan de volgende stappen: een extra wandeling inlassen op de dag, nog bewuster vaker even opstaan en wat kuieren. De 20.000 stappen komen vanzelf in zicht, al moet je er echt wel wat voor doen. Met regelmatig hardlopen in het weekprogramma moet het goed te doen zijn.

Al wandelend bedacht ik mijn volgende bestseller: 'Het 20.000-stappen-dieet', kortweg 20K-SD. Dat belooft:
  • je fitter voelen;
  • langzaam, en daarmee duurzaam afvallen (of in elk geval vetpercentage inruilen voor spiermassa);
  • veel (be)denktijd tijdens het wandelen en betere balans tussen brein en lichaam;
  • en ondertussen gewoon gezond, maar ook lekker blijven eten en drinken
Ik ga het experiment maar eens aan. De aftrap begint bij 74 kilogram.

1 opmerking:

  1. Ik doe nu +- 20 000 stappen al 8 dagen, hou jullie op de hoogte

    BeantwoordenVerwijderen