15 mei 2016

Supertalenten... mis ze niet!

Op je 18e een Grand Prix-wedstrijd winnen. Voor je twintigste beginnen aan je grote droom het plastic in de oceaan op te ruimen. Of een methode ontwikkelen om beter en goedkoper alvleesklierkanker op te sporen. Max Verstappen, Boyan Slat, Jack Andraka: het zijn hedendaagse supertalenten.

Ze hebben een enorme 'drive', willen er keihard voor werken. Maar ze hadden en hebben ook mogelijkheden die eerdere generaties niet hadden. Die mogelijkheden zijn gebaseerd op drie ontwikkelingen. Jonge mensen hebben meer dan ooit toegang tot:

  1. kennis (internet)
  2. gereedschappen (simulaties, devices) 
  3. netwerken (sociale media)
Niet ieder kind wordt een Verstappen, Slat of Andraka. Maar als je een beetje oplet, zie je hoe veel kinderen dagelijks hun - ook alledaagse - talenten ontwikkelen en hun nieuwsgierigheid voeden. Ze spreken opvallend goed Engels, kunnen websites bouwen, oefenen dans of gitaar aan de hand van YouTube-filmpjes, leren zo koken en bakken, weten alles over fossielen, hondenrassen, survival, lezen stapels boeken of spelen complexe games.

Vrije toegang tot kennis, gereedschappen en netwerken, 24 uur per dag, 7 dagen per week, zorgt ervoor dat de verschillen in kennis en vaardigheden tussen kinderen groter en groter wordt. Dan komen ze op school. Waar de les Engels voor iedereen begint met hoofdstuk 1. Waar nergens wordt aangehaakt op dat talent voor koken en bakken. Waar voor je nieuwsgierigheid even geen tijd is.

We mogen al die supertalenten niet missen. En nee, het gaat er niet om op school alleen maar beter te worden waar je al goed in bent. Wel om gezien te worden in wie je al bent, met oog voor waar jouw nieuwsgierigheid zit, anders mogen zijn...

Lees ook het artikel van Maarten Keulemans in de Volkskrant over 'superslimme kinderen'.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen