13 april 2015

Populairste verhalen op Blendle

Het publiceren van artikelen via TPO Magazine op Blendle is voor mij een project om te ontdekken hoe deze nieuwe vorm van een boterham verdienen aan journalistiek werkt.

Elk kwartaal ontvang ik een overzicht van hoe vaak lezers een los artikel van me hebben gekocht. Een paar conclusies uit het overzicht van de afgelopen drie maanden...
  • De omzet ten opzichte van vorig kwartaal is met ruim 200% gestegen. Dat is mooi, maar van een vergoeding die vergelijkbaar is met wat een tijdschrift betaalt voor een bijdrage is nog zeker geen sprake. 
  • De omzetstijging is deels te danken aan een groeiend aantal betalende Blendle-gebruikers, deels aan de prijs per artikel die onlangs iets verhoogd is en deels aan het feit dat artikelen uit eerdere kwartalen - dat worden er uiteraard steeds meer - nog een beetje renderen. Zoals mijn eerste verhaal op Blendle, een interview met Jef Staes, driekwart jaar oud, maar toch nog 2 (!) keer gelezen.
  • Als journalist krijgen we niets vergoed voor artikelen die betaald zijn uit het gratis leestegoed van € 2,50 dat je cadeau krijgt bij een nieuw account. Zo kan het zijn dat een artikel voor 65% met gratis geld 'gekocht' is. Het gaat om nieuwe accounts, maar de vraag is, hoeveel van deze gebruikers blijvend actief zullen zijn met lezen via Blendle.
  • Ook als lezers niet tevreden zijn over het verhaal en hun geld terugvragen, verdien je niets. Dat geld terugvragen gebeurt zo tussen de 2 en 20% van de gevallen. Bij mijn meest gelezen stuk ligt het op net geen 15%. Deels ontevreden lezers, deels lezers die structureel hun geld terugvragen. 
  • Mijn artikelen over onderwijs lijken het minder goed te doen dan mijn human interest-interviews en de stukken waarin ik praktische adviezen geef over sociale media. Dit is naar verwachting. Blendle wordt veel gebruikt door een publiek van wat we vroeger 'yuppen' noemden. Regelmatig vraag ik in mijn workshops en trainingen in het onderwijs of deelnemers Blendle kennen of een account hebben. De bekendheid is nog klein, slechts een enkele keer zegt iemand een account te hebben. Dat zijn dan vaak docenten Nederlands, die Blendle ook gebruiken als bron voor teksten die in de klas behandeld kunnen worden.
  • Het meest succesvolle verhaal is 'Help! Hoe ontsnap ik aan mijn smartphone?', een persoonlijk getinte column.
Ik probeer te leren door te doen, te experimenteren. Een belangrijke 'lesson learned' is om nóg scherpere koppen te maken en beknopte intro's die goed samenvatten waar de tekst over gaat, maar ook prikkelen om verder te lezen.

2 opmerkingen:

  1. Ik ben helaas veel minder van je gaan lezen. Ik ben een trouw lezer van jouw blog en andere zaken. Maar ik ben geabonneerd op De Volkskrant en De Correspondent. Om nu ook nog voor Blendle te gaan betalen terwijl ik zelf 'gratis' op blog en twitter te lezen ben, gaat me te ver.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat begrijp ik, Peter. Ben overigens nog steeds ook gratis te lezen op dit blog en op Twitter ; ) Ik overweeg nog wel een alternatief waarbij alleen degenen die een verhaal direct willen lezen hoeven te betalen, en dat een artikel bijv. na een maand vrij beschikbaar komt. Tip: je Volkskrant-abonnement kun je koppelen aan Blendle, dan kun je de artikelen ook via de gebruiksvriendelijke Blendle-website en app gratis lezen.

    BeantwoordenVerwijderen