Wat zijn criteria voor goede content op sociale media? Hoe krijg je de dialoog met de ontvanger van je boodschap op gang? Een lijstje voor iedereen die een of meer sociale media-kanalen bijhoudt voor een organisatie of voor de eigen onderneming?
- Wees actueel. Liever nu een acceptabel gemaakt bericht, dan straks een perfect bericht.
- Houd het kort: een bericht bevat één onderwerp en is beknopt en helder geformuleerd.
- Schrijf persoonlijk: niet de organisatie is de auteur, maar een vertegenwoordiger, een mens van vlees en bloed.
- Zoek in je stijl de aansluiting bij de cultuur van het medium. LinkedIn is zakelijker, serieuzer; Facebook is (v)luchtiger.
- Illustreer met een foto of video.
- Nodig (expliciet) uit tot reageren.
- Reageer snel op reacties.
- Doseer borstklopperij. Vertel gerust dat je goed (bezig) bent, maar niet in een continue stroom van 'kijk ons eens'.
- Denk vanuit waarde van wat je te vertellen hebt voor de ontvanger, niet vanuit de waarde voor jezelf als zender. Zelfs als je een vraag stelt.
- Verwijs als je meer te vertellen hebt. Sociale media is de amuse. Is de lekkere trek opgewekt, dan moet je publiek het hoofdgerecht kunnen vinden.
Wat vind jij belangrijke criteria voor content op sociale media?
Voor onderwijsprofessionals: in 'Smihopedia. Aan de slag met sociale media in het onderwijs' vind je een hoofdstuk over PR & communicatie met meer achtergronden.
Voor onderwijsprofessionals: in 'Smihopedia. Aan de slag met sociale media in het onderwijs' vind je een hoofdstuk over PR & communicatie met meer achtergronden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten