26 januari 2014

Een maand rijden in de Renault Zoe

Eind december investeerden wij, samen met de overheid die een leuk centje subsidieerde, in een volledig elektrische auto: de Renault Zoe.

In onze situatie paste het precies: werkend stel, twee auto's, zelden dat we allebei tegelijk een grote afstand moeten reizen. Dus ging er één diesel uit en rijden we nu een witte Renault Zoe en zwarte Mercedes Benz. Wat een contrast! De Mercedes is overigens verrassend zuinig met zijn minder dan 5 liter op 100 km bij een rustige rijstijl. Het blijft een diesel, dat wel.

Bereik
De Renault Zoe heeft tot nu toe een bereik van ruim 110 kilometer. Tot nu toe, want wordt het kouder, dan wordt het bereik minder, wordt het warmer dan komen we verder. Zo werkt dat met een accu. Dat bereik is relatief gezien natuurlijk erg beperkt. Een volle tank benzine geeft je al snel een kleine duizend kilometer te rijden. Toch went het snel en heb ik nu als niet echt last meer van wat wel 'range anxiety' wordt genoemd. Het is een kwestie van net wat scherper je reis plannen, inclusief eventueel ergens in de route een laadpaalmomentje of de combinatie met openbaar vervoer. Ritten met een enkele reis van 50 kilometer durf ik ondertussen wel aan. Thuisgekomen gaat de auto aan het laadstation en een paar uur later staat de accu weer op 100%.

Kosten en verbruik
Tot nu toe verbruikt de auto 18,9 kWh per 100 kilometer. Een kWh kost ongeveer € 0,22, waarmee de kosten per 100 kilometer op € 4,16 komen. Bij 5 liter diesel op 100 km bij een prijs van € 1,49 kom je op € 7,45. Om het helemaal zuiver te maken moet je eigenlijk ook andere kosten meerekenen, zoals het verschil in motorrijtuigenbelasting (bij de Renault € 0,00 tot eind 2015). Bij de Renault betalen we dan wel weer een accuhuur met verzekering per maand van zo'n € 95,00. Op het verlanglijstje staan overigens nog zonnepanelen. Een flinke investering, maar het maakt het elektrisch rijden straks nog schoner en uiteindelijk goedkoper.

Comfort
Het rijden in deze auto is een bijzondere ervaring: de Zoe rijdt pittig, is fluisterstil en ligt - waarschijnlijk mede door de zware accu's - stevig op de weg. De Zoe is duidelijk een compromis tussen luxe en betaalbaarheid. Zo doet het interieur wat plastic aan, maar zit er wel een navigatiesysteem met spraakherkenning en een achteruitrijcamera in. En is het design hip, maar op sommige onderdelen wel wat zuinigjes uitgevoerd (onder andere de beperkte verstelmogelijkheden van de chauffeursstoel). Uit testen blijkt dat de auto erg veilig is. Bij lage snelheden produceert de auto een geluid om fietsers en wandelaar te waarschuwen.

App
Renault levert de auto met R-Link. Het idee is dat je met een app continu inzicht hebt hoe het er met de accu voor staat. Ook kun je met de app op afstand de auto voorverwarmen of koelen. Tenminste, dat is de bedoeling. Tot nu toe is het me nog niet gelukt de verwarming aan te zetten met de app en de accu-updates lopen regelmatig uren of zelfs dagen achter. Daar heb je dan niet veel aan. Gezien vergelijkbare meldingen op sociale media ligt dit bij Renault. Kinderziekten, zullen we maar denken.

Pionieren
Er gaat vast nog van alles gebeuren op de markt van elektrische auto's. Op dit moment is het echt nog pionieren. Dat betekent: nieuwe vragen en nieuwe wensen. Zoals: een laadpaal reserveren, zodat je er zeker van bent dat je bij een langere rit tussentijds kunt laden. Of: bij een bezette laadpaal kunnen zien wanneer de betreffende chauffeur terug is. Tegelijkertijd bevalt de auto me vooral prima: hij rijdt als een trein, kost me minder dan een benzine- of dieselauto en biedt een bescheiden bijdrage aan de zoektocht naar schonere manieren om van A naar B te komen.

1 opmerking:

  1. Leuk dat je deze ervaringen deelt. Hier nog een Zoe rijder. Ervaringen komen grotendeels overeen. Maar ik heb al het genoegen gehad afgelopen zomer om meer dan 170 km ver te komen op een acculading :) Hou ons op de hoogte van de verdere ervaringen.

    Gr. Dave

    BeantwoordenVerwijderen