Veel middelbare scholen gebruiken Magister, onder andere voor lesroosters en registratiedoeleinden. Afgelopen dagen noteerde ik twee gedachten bij het gebruik van dit programma.
EM = Enthousiast Meegedaan
Tijdens een bijeenkomst op een school in Den Bosch met leerlingen, leraren en ouders, verzorgd door Wij de School, merkte een deelnemer op dat het wel leuk zou zijn als je leerlingen via Magister ook 'likes' kunt geven.
De opmerkingen in Magister hebben inderdaad over het algemeen een negatieve lading, zoals:
Niet in Magister, geen proefwerk?
EM = Enthousiast Meegedaan
Tijdens een bijeenkomst op een school in Den Bosch met leerlingen, leraren en ouders, verzorgd door Wij de School, merkte een deelnemer op dat het wel leuk zou zijn als je leerlingen via Magister ook 'likes' kunt geven.
De opmerkingen in Magister hebben inderdaad over het algemeen een negatieve lading, zoals:
- BV = boek vergeten
- HV = huiswerk vergeten
- TL = te laat
- ULV = uit de les verwijderd
Wat zou er gebeuren als we leerlingen via Magister ook zouden gaan waarderen? Denk aan:
- AO = Ad rem Opmerking gemaakt
- EM = Enthousiast Meegedaan
- LG = Leuke grap gemaakt
- GM = Goed meegeholpen
Niet in Magister, geen proefwerk?
Op sommige scholen zijn docenten verplicht huiswerk, overhoringen en proefwerken te plaatsen in Magister. Als een proefwerk niet genoteerd is in Magister, hoeven leerlingen het niet te maken. Ik ben een groot voorstander van het gebruik van ict in en rond de school. Ook denk ik dat een proefwerkje minder helemaal geen kwaad kan.
Vanuit het idee dat we leerlingen vaardigheden en houdingen moeten bijbrengen als plannen, zelfstandigheid, zelfsturing en verantwoordelijkheid, vind ik het echter een vreemde ontwikkeling als docenten alle verantwoordelijkheid voor het noteren van een proefwerk uit handen gaan nemen. Dus: zelf laten noteren dat proefwerk!
Ict is een middel, maar het bedenken wat je eigenlijke doelen zijn, moet altijd vooraf gaan aan de manier waarop je het inzet.
Hoe zou je Magister nog beter kunnen inzetten?
Vanuit het idee dat we leerlingen vaardigheden en houdingen moeten bijbrengen als plannen, zelfstandigheid, zelfsturing en verantwoordelijkheid, vind ik het echter een vreemde ontwikkeling als docenten alle verantwoordelijkheid voor het noteren van een proefwerk uit handen gaan nemen. Dus: zelf laten noteren dat proefwerk!
Ict is een middel, maar het bedenken wat je eigenlijke doelen zijn, moet altijd vooraf gaan aan de manier waarop je het inzet.
Hoe zou je Magister nog beter kunnen inzetten?
Wat me ook opviel aan Magister, ik snap de afkortingen van de vakken en de docenten niet meteen als ik nieuw ben op school. Dat zou toch ook gebruiksvriendelijker kunnen? En hoe leuk als de leerlingen er ook op mogen beoordelen. BIJv. Interactieve Les gehad (IL). Magister doe er iets mee.
BeantwoordenVerwijderenWat me ook opviel aan Magister, ik snap de afkortingen van de vakken en de docenten niet meteen als ik nieuw ben op school. Dat zou toch ook gebruiksvriendelijker kunnen? En hoe leuk als de leerlingen er ook op mogen beoordelen. BIJv. Interactieve Les gehad (IL). Magister doe er iets mee.
BeantwoordenVerwijderenIk had dezelfde gedacht als Maud. Ook leerlingen zouden de kwaliteit van de les kunnen bijhouden: Doel gehaald (DG), Leerzaam&Boeiend (LB) Goed voorbereid (GVB)
BeantwoordenVerwijderen