'De ouders die het het meest nodig hebben, komen niet.' Het is een uiting van zorg die ik regelmatig hoor op ouderavonden rond het thema sociale media. En inderdaad, de opkomst bij dit soort avonden is lang niet altijd bevredigend. Bovendien: de meeste ouders die ik op zo'n avond spreek, blijken redelijk tot goed op de hoogte, vertellen dat ze er met hun kinderen al regelmatig over spreken en dat er binnen het gezin een aantal afspraken gelden.
Hoe bereik je nu de groep waarvan je vermoedt dat voor hen sociale media geen thema is? De ouders die nauwelijks of geen zicht hebben op wat hun kinderen online doen, geen afspraken hebben of juist met hun regels ook het positieve, nuttige gebruik van sociale media blokkeren? De ouders die denken: mijn kind is daar zo handig in, ik heb er geen verstand van, dus laat ze maar doen? En misschien ook de ouders van kinderen bij wie het af en toe misgaat in de online wereld...
Dé manier om deze groep te bereiken is via de kinderen. Start bijvoorbeeld een project over sociale media / mediawijsheid waarbij de leerlingen als een van de opdrachten ouders moeten interviewen over dit thema. De leerlingen krijgen dan een lijst mee met vragen die prikkelen om na te denken en in gesprek te gaan over dit thema. Denk aan:
Hoe bereik je nu de groep waarvan je vermoedt dat voor hen sociale media geen thema is? De ouders die nauwelijks of geen zicht hebben op wat hun kinderen online doen, geen afspraken hebben of juist met hun regels ook het positieve, nuttige gebruik van sociale media blokkeren? De ouders die denken: mijn kind is daar zo handig in, ik heb er geen verstand van, dus laat ze maar doen? En misschien ook de ouders van kinderen bij wie het af en toe misgaat in de online wereld...
Dé manier om deze groep te bereiken is via de kinderen. Start bijvoorbeeld een project over sociale media / mediawijsheid waarbij de leerlingen als een van de opdrachten ouders moeten interviewen over dit thema. De leerlingen krijgen dan een lijst mee met vragen die prikkelen om na te denken en in gesprek te gaan over dit thema. Denk aan:
- Welke sociale media gebruik je en waarvoor?
- Wat vind je pluspunten aan het gebruik van sociale media?
- Welke risico's zie je rond het gebruik van sociale media?
- Welke afspraken over het gebruik van sociale media gelden binnen het gezin?
Andere voorbeelden of ideeën? Laat het weten via 'Opmerkingen'.
Misschien zou je leerlingen ook een cursus 'Sociale media voor ouders' kunnen laten organiseren. Ouders worden uitgenodigd voor een (opfris)cursus Facebookgebruik en kunnen al hun vragen stellen aan de leerlingen die als cursusleider fungeren. Leerlingen kunnen ouders leren hoe ze bijvoorbeeld hun profiel mediawijs in moeten stellen.
BeantwoordenVerwijderenPrima idee. Iets vergelijkbaars zag ik laatst uitgevoerd in Valkenswaard op SG Were Di. Zie mijn column op Onderwijs van Morgen: http://www.onderwijsvanmorgen.nl/een-klas-vol-experts/
VerwijderenWij, Bibliotheken Zuidoost Friesland, verzorgen al enkele jaren ouderavonden op basisscholen waarbij de leerlingen aan hun ouders de online wereld presenteren. Er volgt een open gesprek tussen ouders en kinderen, zo wordt het onderwerp bespreekbaar. Erg leuk hoor, voor meer info, klik op BZOF hierboven:-) Mvg Miranda Hartgers
BeantwoordenVerwijderenMooi stuk! Dit principe kan op veel gebieden worden toegepast waarmee je ouders wilt bereiken. Sleutel: intrinsieke betrokkenheid bij ouders genereren samen met het kind. Een voorbeeld is de informatieavond in het nieuwe schooljaar. Laat kinderen hun ouders informeren en succes is verzekerd! Wij hebben dit in onze 'informatieavond nieuwe stijl', uitgewerkt, te vinden op www.prfactor.nl. Altijd een hoge opkomst van betrokken ouders, ook ouders die normaliter niet komen. Of educatief partnerschap, waar ouders en kind een rol hebben en deze samen met school vormgeven. Het gaat immers om hen!
BeantwoordenVerwijderenWat doe je met ouders die weigeren om school en thuis als een samenwerking te zien? School is om te leren en thuis is om op te voeden. Niet luisteren is slaan. Ik kom ze nog regelmatig tegen. Huisbezoeken werken niet, want je komt er niet in. Afspraken worden op het laatste moment afgezegd of er wordt niet opengedaan.
BeantwoordenVerwijderen