21 augustus 2011

Trots op je school

De scholen zijn weer begonnen! Uitgerust en misschien met goede voornemens beginnen leraren en leerlingen aan een jaar vol nieuwe onderwijsuitdagingen. Een jongen belooft zijn ouders dit jaar echt voor wat meer dan die zes te gaan. Een leraar neemt zich voor meer aandacht te hebben voor het welbevinden van zijn leerlingen.

Voor wie in het onderwijs nog geen goed voornemen heeft, maar er eigenlijk best een zou willen hebben, heb ik een suggestie: het voornemen leerlingen (nog) trotser te laten zijn op hún school. De school is immers een plek van iedereen die er dagelijks rondloopt... leraren, ondersteunend personeel, schoolleiding én leerlingen. En volgens mij wil iedereen die deel uitmaakt van een gemeenschap daar trots op zijn en die trots laten zien en horen. Ook leerlingen. Gewoon, dat als iemand op een feestje aan je vraagt op welke school je zit, je het leuk vindt die vraag te beantwoorden.

Aanleiding voor die gedachte was een online gepubliceerd artikel, begin deze maand, waarin journalist Joris van Meel kopte '#kutschool! Of: Hoe scholen om moeten gaan met sociale media'. Het verhaal gaat onder andere over het feit dat leerlingen soms via sociale media hun frustraties of ongenoegen uiten over de school. Ik dacht vervolgens: wie wil er nu op een #kutschool zitten? Niemand toch?

De vraag is natuurlijk: hoe transformeer je een gevoel van frustratie over de eigen school in een gevoel van trots? Ik denk dat het antwoord is: medeverantwoordelijkheid, een gevoel van eigenaarschap en dialoog tussen alle betrokkenen bij de school. Een vraag kan dan zijn: jij bent ontevreden over de school... wat zouden we gezamenlijk kunnen doen om dat te veranderen? In een eerder artikel op de website Onderwijs van Morgen heb ik een aantal concrete suggesties gedaan voor het betrekken van leerlingen bij de school. Trotse leerlingen betekent een goede sfeer op school, betere resultaten en gratis PR.

Komende week begint mijn dochter (12) aan een nieuwe fase op een nieuwe school. Ik hoop dat ze straks trots is op haar school.

En ook voor mij begint een nieuw seizoen van werken voor en rondom het onderwijs: schrijven van artikelen, workshops en presentaties verzorgen... Ik hoop dat ik op mijn manier een bijdrage mag leveren aan goed en plezierig onderwijs dat leidt tot nog meer trotse leerlingen.

1 opmerking:

  1. Mooie eerste blog van het nieuwe onderwijsjaar. En wat leuk dat ik (lees: mijn blog) daar een aanleiding voor was.

    Ben het met je eens dat het antwoord op de vraag 'Hoe transformeer je een gevoel van frustratie over de eigen school in een gevoel van trots?' medeverantwoordelijkheid is. Scholen worden door de enorme opkomst van sociale media gedwongen de dialoog aan te gaan met hun doelgroepen, ook met hun leerlingen dus. Dat deden zij in het verleden ook al wel (door bijvoorbeeld een leerlingenraad in te stellen), maar nooit in deze omvang.

    Scholen zullen online moeten monitoren wat er over hen gezegd wordt en daar lessen uit moeten trekken. Ze zullen die online gesprekken vervolgens offline voort moeten zetten. En ze zullen echte pijnpunten aan moeten pakken, zodat de school verbetert (en leerlingen minder te klagen hebben).

    Succes dit jaar! Op naar nog beter en plezieriger onderwijs. Weg met de #kutschool!

    BeantwoordenVerwijderen