25 februari 2011

7 dagen, een gratis boek en een belevenis

Precies een week geleden verzorgde ik op basisschool De Klinkers in Tilburg én online een workshop over sociale media in het onderwijs in opdracht van Schoolnet Brabant. Een van de onderdelen van de workshop was de opdracht: 'Bedenk een concrete toepassing van sociale media in het onderwijs'. Dit leverde een mooi pakketje ideeën op. De ideeën bundelde ik in een 'Ideeënboek Sociale media in het onderwijs'.

Vervolgens gebruikte ik diezelfde sociale media om het document te verspreiden. De snelheid en omvang waarmee het boek de weg vond naar een publiek heeft al mijn verwachtingen overtroffen. Mede daardoor is het hele project een bijzondere belevenis geworden. En hoewel ik geen financiële vergoeding vroeg voor het boekje, heeft het project me enorm veel opgeleverd:

  • Kennismaking met Pay With A Tweet, een dienst, gekoppeld aan Twitter. Je kunt hiermee belangstellenden een download laten 'kopen'. In ruil daarvoor plaatst de dienst een berichtje via het Twitter-account van de betrokkene. Zo bereikte ik niet alleen m'n eigen netwerk van followers, maar ook de netwerken van alle 'kopers'. Het leidde tot een waar sneeuwbaleffect. Het aantal kliks op de unieke link in het Twitter-berichtje bedraagt op dit moment, 7 dagen na de workshop, ruim 6000. Via de link-afkortingsdienst Bit.ly kun je de bezoekersstatistieken bekijken.
    Pay With A Tweet heeft wel enkele nadelen:
    • Als veel van je followers het boekje downloaden, krijg je het bericht erg vaak te zien. Dat kan irritant zijn.
    • Gebruikers geven een derde partij toegang tot hun Twitter-account. Pay With A Tweet is voor zover ik kan nagaan betrouwbaar, maar toch...
    • Met dit systeem 'betaalt' de koper voordat het product gezien is.
  • Voor wie Twitter niet kon of wilde gebruiken bood ik een alternatief: betaal het boek met een goede vraag over sociale media in het onderwijs. Deze kon je stellen via een formulier, gemaakt in Google Docs. Hier maakten tot nu toe ruim 700 mensen gebruik van. Zo'n 80% gaf daarbij aan dat ik ze per mail nog eens mag benaderen als ik iets belangrijks te melden heb over het onderwerp. De vragen leveren me veel inzicht in wat er leeft: prima input voor artikelen en trainingen.
  • Naar aanleiding van het project ben ik benaderd voor het verzorgen van workshops, het geven van een interview en het schrijven van een column. Anderen zochten samenwerking, bestelden een boek in mijn webshop of boden me documenten aan, zoals een aan het onderwerp gerelateerd onderzoekspaper. Daarnaast kreeg ik in een week tijd ruim 150 extra volgers op Twitter.
  • Het project kreeg aandacht via verschillende blogs, zoals die van Trendmatcher Willem Karssenberg, Onderwijs Brabant, Onderwijs in de 21e eeuw en Wilfred Rubens.
  • Onder de inzendingen zaten enkele toepassingen die ik nog niet kende. Bruikbare, inhoudelijke kennis. En wat is er mooier dan het verzorgen van een workshop waar je zelf ook veel van leert.
  • Voor alle inzenders - en natuurlijk ook voor mezelf - betekende het project een mooie vorm van PR: een gratis 'advertentie' met een groot bereik.
  • Tot slot: voor mijn volgende workshops heb ik een geweldige case om mijn publiek te overtuigen van de kracht van kennis delen via sociale media.
Het boekje blijft natuurlijk gratis beschikbaar. Bestel het hier.

Aanvulling 28-02: met Kennisnet had ik een video-interview via Skype.

3 opmerkingen:

  1. Dag Erno, leuk om dit zo allemaal te lezen. En tjee wat een mooie getallen allemaal! Goed idee ook terugkoppeling, zo zie je nog eens wat het oplevert zo'n actie. Groeten van Quirine Reijman

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Precies een week geleden nam ik deel aan Erno's workshop. Het was al een bijzondere ervaring om daar te zitten met het besef dat er online werd meegewerkt, maar de lawine die daarna op gang is gekomen, overtreft alle verwachtingen. Kortom: succesvol ontwikkelen via Pressure Cooker 2.0! Gefeliciteerd met het succes!

    BeantwoordenVerwijderen