14 december 2010

Zet ze aan het werk!

Bart (15) zit onderuitgezakt, hij speelt wat met een pen en kijkt af en toe gapend om zich heen. Lerares Mieke probeert ondertussen uit alle macht de aandacht van haar klas te vangen. Ze verheft haar stem, wandelt op en neer en onderstreept haar woorden met krachtige gebaren... Aan het einde van de les is Mieke moe. Ze haalt even diep adem, want zo meteen komt de volgende groep pubers binnenstormen. Bart sloft ondertussen op zijn gemak naar het volgende lokaal. Onderweg vraagt hij zich af: was die les van zojuist nou aardrijkskunde of geschiedenis?

Tien tegen een dat je als leraar keihard werkt, terwijl je leerlingen zich relaxt laten onderwijzen. Wel zo gemakkelijk. En bovendien: jij wordt er voor betaald. Alle respect hoor, maar een slimme leraar draait de rollen om.

In dit artikel geef ik tien tips voor activiteiten die:
- leerlingen uitdagen aan het werk te gaan met vaardigheden die ertoe doen;
- intrinsiek motiverend zijn, ook omdat ze aansluiten bij de belangstelling van leerlingen;
- wat opleveren voor de leraar én de school en
- de betrokkenheid van leerlingen bij school vergroten.

2 opmerkingen:

  1. Prima stuk!

    Geen top-down-benadering, maar geschreven door iemand die nog met beide voeten in de klei staat.
    De pdf-tips zetten prima aan tot het inzetten van actieve werkvormen in de klas

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Henk heeft het over PDF's. Die zie ik niet, maar zou ze graag bekijken. Ik ben zo'n docent die bezig is met hoe krijg ik ll zover dat ze intrinsiek een eigen bijdrage gaan leveren aan de lessen die ik ze geef en dat is tevens een onderzoek wat ik doe.
    monique jansen

    BeantwoordenVerwijderen