04 juli 2009

Twitter als instrument voor online marketing

Met alleen een hamer en een boormachine kom je niet ver. Goed nieuws: de gereedschapskist voor online marketing wordt voller en voller. Bijna wekelijks worden nieuwe tools geïntroduceerd. Zoals Twitter. Een korte handleiding voor ondernemers. De boodschap: laat zien wat je doet, laat zien wie je bent, ofwel: doe aan 2D-branding

Steeds meer ondernemers ontdekken netwerksites als LinkedIn, Facebook, Hyves en Ning of maken hun website actueler met korte artikelen die ze via WordPress of Blogger plaatsen. Ze gebruiken deze gereedschappen onder andere om meer of betere klanten en opdrachten te krijgen en om hun spulletjes te verkopen. Ofwel: voor hun online marketing.

Van koud naar warm
Het is wel even wennen in deze wereld waarin de vertrouwde verkoopmethodieken van koude acquisitie niet langer passen. Een aanbieding is al snel ‘spam’ en alleen maar luisteren om de markt te verkennen heet ‘lurken’. Nee, hier gaat het allemaal om warme acquisitie. Je kunt wel het beste product of de beste dienst voor de beste prijs in de aanbieding hebben, maar men moet je ook een aardige vogel of leuke meid vinden. Dat werkt ook in de echte wereld, maar in de virtuele wereld van sociale media geldt het in nog sterkere mate. Ook marketing via Twitter gaat over warme acquisitie, over geven en nemen en jezelf neerzetten als betrouwbare ondernemer die echt wat te bieden heeft. In twee dimensies: als business partner en als persoon. Je zou het 2D-branding kunnen noemen…

Missing link
Eerst voor wie Twitter niet kent: Twitter is een sociaal netwerk dat je kunt zien als de ‘missing link’ tussen chatten, SMS’en en bloggen. Iedere Twitteraar heeft een netwerk van ‘luisteraars’ (followers) en ‘luistert’ (follows) naar de berichten van anderen. Als bij een Venn-diagram is er meestal een overlap tussen deze groepen. Maar je kunt ook iemand volgen, die jou niet volgt en vice versa.
Via speciale software of je persoonlijke Twitter-pagina voer je je berichten in van maximaal 140 tekens. Het is vooral de bedoeling dat je vertelt wat je aan het doen bent. Je ziet ook wat degenen die je volgt zojuist hebben geplaatst. Op die opmerkingen kun je desgewenst ook reageren (reply) of je kunt ze doorgeven aan je followers (retweet). Standaard zijn alle berichten publiek toegankelijk en doorzoekbaar op trefwoord.

Laat zien wat je doet
Heb je echt wat te bieden als business partner? Laat het maar eens zien. Ik kan mezelf wijnverkoper noemen. Of kennisondernemer. Of ontwerper. Ik kan op een website een gelikte beschrijving plaatsen van mijn kwaliteiten en mijn ervaring. Prima natuurlijk, maar het blijft allemaal wat abstract en algemeen. Als je potentiële klanten werkelijk een inkijkje wilt geven in jouw unieke aanpak is Twitter hét medium. Vertel het maar. Ik proef nu een mooie Médoc van 2001. Ik bereid nu een presentatie voor over de toekomst van het onderwijs. Ik heb net deze website ontworpen voor klant X: wat vind je ervan? Twitter is je realtime portfolio, waarin je bovendien naast het eindproduct anderen ook het proces kunt laten zien. Je kunt ook laten zien dat je goed bent in wat je doet door anderen te helpen met een vraag (hoe zet je een filmpje in een Powerpoint), door tips te geven (volgende week is er een boeiende conferentie over onderwijs en ict), ongevraagd advies (er staat een taalfoutje op je website), nieuws uit je vakgebied te delen (Google komt met een nieuwe tool voor Gmail).

Laat zien wie je bent
Communicatie via internet is communicatie met een handicap. Een face-to-face ontmoeting is waardevoller, krachtiger, altijd. De kunst is toch je best te doen om face-to-face communicatie te benaderen. Met een grap, een anekdote over een voorval tijdens het ontbijt, je ergernis over de file of… het weer. Breek het ijs, schep een band. De informele sfeer op Twitter leent zich hier uitstekend voor. Je kunt ook laten zien dat je een aardige vogel of leuke meid bent door anderen te helpen met een vraag in de privésfeer (een goed restaurant in Den Haag), door tips te geven (een recept voor brocolli), ongevraagd advies (file op de A2, neem een andere route), nieuws uit je favoriete vrijetijdsbesteding te delen (vanavond een mooie film van Clint Eastwood op televisie).

Twitter als marketing-instrument: 7 tips
1. Door interessante berichten door te sturen (zet er RT voor ‘retweet’ voor) help je ze verspreiden in het netwerk en laat je zien welke bijdragen van anderen jij extra waardeert.
2. Zoek regelmatig via de zoekfunctie van Twitter op trefwoorden uit je vakgebied. Zo ontdek je nieuws, vragen over je vakgebied en mensen die interessant zijn om te volgen of die nuttig zijn voor je netwerk.
3. Plaats links als je wilt verwijzen naar nuttige websites, maar geef er altijd een korte beschrijving bij.
4. Durf te vragen en laat zien dat je openstaat voor de mening of de informatie van anderen.
5. 140 tekens is kort. Denk goed na over de formulering. Gebruik emoticons, zoals : ) voor ‘bedoeld als grapje’ om misverstanden te voorkomen.
6. Toon je betrokken bij de mensen uit je netwerk, maar ga niet schmieren.
7. Wees trots op je product of dienst, maar bewaar je TellSell-strategieën voor andere gelegenheden.


Lees ook: Sociale media is maatwerk in het kwadraat.

Dit artikel is verschenen als onderdeel van de 11e editie van de Blogkermis, een verzameling van 23 artikelen, dit keer over online marketing.

4 opmerkingen:

  1. Prima verhaal! Alleen schmieren moest ik echt opzoeken... overdreven acteren?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem4:01 p.m.

    Heldere taal, linkje zou eigenlijk even door getwitterd moeten worden.

    Peterter

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem4:00 p.m.

    Lees het hele blog, pretty good

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem4:00 p.m.

    Ja, waarschijnlijk dus het is

    BeantwoordenVerwijderen