22 juni 2009

Games sluiten aan bij inzichten in leren

Hedendaagse inzichten op het gebied van onderwijs en leren sluiten aan bij de intrinsieke kenmerken en mogelijkheden van games. Dat is een van de conclusies van een recent Europees onderzoek door European Schoolnet onder ruim 500 docenten.



(foto: edenpictures, CC-BY)

Onderzoekers noemen in de rapportage over het onderzoek (pdf) zes gebieden waarin eigentijdse visies op leren en het spelen van (educatieve) games elkaar ontmoeten. Een vrije vertaling...

1. We formuleren intelligentie tegenwoordig veel breder dan vroeger en hanteren in dat kader steeds vaker het begrip 'meervoudige intelligentie'. Games zijn een aanvulling op het palet aan leermiddelen. Ze sluiten aan bij andere of bij meerdere verschillende intelligenties, zodat we meer leerlingen in de klas optimaal kunnen bereiken.

2. Kennis is niet in hokjes (vakken) te stoppen. Games benaderen onderwerpen vaak in het breder perspectief van een thema. Niet alleen komt daardoor kennis aan bod uit verschillende vakgebieden, maar leerlingen maken ook kennis met interdisciplinair denken, belangrijk in een wereld waarin veel waarde wordt gehecht aan innovatie.

3. De voortvarendheid waarmee geleerd wordt, verschilt per leerling en per periode of zelfs per moment. Games bieden de mogelijkheid zelfstandig, in eigen tempo te leren. Je kunt jezelf daarnaast zovaak testen en toetsen als je wilt.

4. Door feedback word je je bewust van het effect van je aanpak, ofwel je leerstrategie. Dat bewustzijn leidt tot metacognitie. En dat helpt weer tot een beter passende aanpak bij volgende opdrachten. Games geven directe feedback op alles wat je doet en ondersteunen daarmee het reflecteren op je leerstrategie.

5. Leren vanuit betrokkenheid (bij het thema, met de mensen met wie je leert, met het leermiddel zelf) leidt tot een hogere leeropbrengst. Games geven spelers een actieve rol, waardoor ze automatisch meer betrokken zijn.

6. Samen, van en met elkaar leren, is een toegevoegde waarde voor alle betrokkenen. Veel games kunnen samen gespeeld worden en nodigen uit tot het uitwisselen van kennis en ervaringen.

Elders in het rapport wordt ook nog aangestipt dat het fouten maken in traditioneel onderwijs een vervelende ervaring kan zijn: de leraar corrigeert je wat kribbig, een medeleerling lacht om je domme fout. Het kan allemaal leiden tot minder zelfvertrouwen. Fouten maken in een game-setting wordt door de onderzoekers 'non-traumatising' genoemd. In een game is het altijd veilig om fouten te maken. Dat voorkomt niet alleen vervelende gevoelens na het maken van een fout, maar nodigt zelfs uit bewust fouten te maken om te kijken wat daar het gevolg van is. En ook dat is leren.

4 opmerkingen:

  1. Dank voor de samenvatting. Die komt in mijn Delicious-overzicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat wisten we nog niet?

    De grote vraag is natuurlijk wat gaan we hier mee doen? Uit een onderzoek wat we voor Sony (psp, ps2 en ps3) in spanje hebben laten doen blijkt ook nog eens overduidelijk dat de ouders zitten te springen om goede educatieve games op scholen. kortom het werkt, we willen het maar het gebeurt niet...

    Thanx.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog mooier zou het zijn als Games daadwerkelijk zich aansluiten bij inzichten in leren. Met andere woorden dat ze gebruik maken van die inzichten. Nu wordt het vooral achteraf verklaard... als ik het goed begrijp.

    Overigens zullen velen in het onderwijs die meervoudige intelligentie en metacognitie klinkklare onzin vinden. Dus of het snel het onderwijs inkomt... ik vraag het me af. Zelf zal ik er graag toe bijdragen.

    Peterter

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog mooier zou het zijn als Games daadwerkelijk zich aansluiten bij inzichten in leren. Met andere woorden dat ze gebruik maken van die inzichten. Nu wordt het vooral achteraf verklaard... als ik het goed begrijp.

    Overigens zullen velen in het onderwijs die meervoudige intelligentie en metacognitie klinkklare onzin vinden. Dus of het snel het onderwijs inkomt... ik vraag het me af. Zelf zal ik er graag toe bijdragen.

    Peterter

    BeantwoordenVerwijderen