17 december 2008

Efficiënt internet voor journalisten

Als journalist is het internet voor mij in vele opzichten een belangrijk hulpmiddel. Het internet helpt me snel en efficiënt te werken, me breed te oriënteren, niet alleen op feiten, maar ook op meningen die leven. Ik spreek regelmatig journalisten voor wie dat anders is. Oké, ze zoeken wel eens wat op via Google of gebruiken de Telefoongids. Maar als ik vervolgens enthousiast vertel over wat LinkedIn, Twitter en RSS - om maar wat te noemen - me opleveren, staan vele collega's toch met hun oren te klapperen. Collega-blogger Petra de Boevere had dat vandaag nog aan de hand (en berichtte erover op Twitter). Hoogste tijd dus om eens wat kennis te delen.

Informatie zoeken
Ik oriënteer me op onderwerpen door slimmer te zoeken met Google. Dat wil zeggen: in veel gevallen meer dan één trefwoord, soms uitgebreid op documenttype. Maar ik kijk ook op websites van relevante personen en organisaties. Google vindt niet alles. Wikipedia helpt ook. Het blijft overigens altijd opletten: zijn je bronnen betrouwbaar?

Relevante personen en organisaties zoeken
Wie zijn de sleutelfiguren als het over onderwerp X gaat? Waar vind ik ervaringsdeskundigen? Steeds meer mensen presenteren zichzelf via professionele netwerksites als LinkedIn. Een handige databank om de zoektocht mee te beginnen. Of ik plaats een oproepje in Twitter of stuur een mailtje naar contacten uit mijn uitgebreide adresboek in Gmail, de onovertroffen webmaildienst van Google. Ook Hyves kan je op het spoor brengen van personen en organisaties. Gevonden informatie helpt bij de voorbereiding van gesprekken. Die verlopen daardoor vaak vlotter of bieden mogelijkheden voor meer diepgang. Contactgegevens vind je ook sneller door in Google het trefwoord 'telefoon' of 'e-mail' aan de naam van de persoon toe te voegen. Kijk zelf maar.

Ontwikkelingen bijhouden
Ik houd honderden websites bij. En nee, dat kost me niet zoveel tijd. Want ik gebruik RSS om via dat allemaal via één interface te doen. Meer weten? Klik hier. Ook met Google alerts blijf je goed op de hoogte. Zodra er een nieuwe pagina op het internet wordt gepubliceerd met het door jou aangegeven trefwoord, krijg je daarvan per e-mail bericht.

Data verzamelen
Een beroep doen op collectieve kennis? Geen probleem. Er zijn talloze manieren om snel aan data te komen. Welke liedjes zijn geschreven over 'roken'? Met deze actie had ik snel een flinke lijst. De werkwijze: een enquêteformulier via Google Docs aanmaken, bekend maken en in laten vullen door iedereen die mee wil helpen. Dat kunnen er meer zijn dan je denkt, zeker als je belooft de opbrengst bekend te maken.

Schrijfhulpjes
Als schrijvend journalist ben ik dagelijks met taal bezig. Dat wil niet zeggen dat ik het Nederlands voor de volle 100% beheers. Dus raadpleeg ik de website van Onze Taal of de ruim 150 leden van de mailinglist Spits voor een antwoord of een goede suggestie. En zoek ik een alternatief voor een woord dat net niet helemaal de lading dekt, dan ga ik op bezoek bij Synoniemen.net.

Portfolio
Internet kan ook functioneren als portfolio. Ik publiceer veel van mijn werk, onder andere op de YouTube van de documenten: Scribd. Dat is niet alleen bedoeld om potentiële opdrachtgevers binnen te halen. Reacties op gepubliceerde teksten leveren soms nuttige feedback en aanvullingen op. Of personen of organisaties uit de branches waarover ik veel schrijf, komen met ideeën voor artikelen. Handig!

Oh ja, minister Plasterk. Dit was mijn reactie op het bericht van Petra.

2 opmerkingen:

  1. Goede samenvatting, zo kun je er zelfs nog een slijterij naast runnen:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt allemaal erg vooruitstrevend en modern...
    en dat is het ook!
    Niemand weet zoveel als wij samen! (gevleugelde uitdrukking in het coöperatief leren) Laten we daarom vooral kennis delen. Een weblog is een mooi medium daarvoor. Succes!

    Peterter

    BeantwoordenVerwijderen