15 november 2008

Spelen betekent: meer creativiteit



Op de basisschool werken we nog met klei, karton, folies, lijm, krijt, piepschuim, kralen enzovoort... Op kantoor is er alleen nog maar het Post-it-memootje. En zo verdwijnt gaandeweg het spel uit ons leven.

Tim Brown, CEO van ontwerpbureau Ideo, vindt dat een groot verlies. In deze lezing pleit hij voor meer 'spelen' op de werkvloer. Het spel van kinderen kan daarbij een inspiratiebron zijn. Kinderen spelen met objecten om hun gebruiksmogelijkheden te ontdekken, ze bouwen met materialen om constructiemogelijkheden te ontdekken en ze spelen rollen om te ervaren hoe interacties uitwerken. Die concepten kun je - met een volwassen aanpak - prima gebruiken op de werkvloer. Brown laat een paar mooie voorbeelden zien.

Van het spel dat Brown met de zaal speelt, heb ik even een documentje gemaakt. Opdracht: print het vel uit en verander in één minuut de afgebeelde cirkels in betekenisvolle tekeningetjes. Of neem deze variant. (Ook leuk om met kinderen te doen!)

Vraag voor het publiek van deze weblog: wanneer heb jij voor het laatst écht gespeeld en wat deed je toen?
Bij wijze van voorzet: ik bouwde een paar maanden geleden met mijn dochter een dominostenen-lijn op de salontafel, waarbij we probeerden zoveel mogelijk bijzonderheden in te bouwen. Ik kan me nog het belletje en het autootje herinneren. En de lol die we hadden!

(De lezing past overigens naadloos bij wat ik schrijf over creatief denken in mijn boek Leef met lef.)

2 opmerkingen:

  1. Anoniem11:03 a.m.

    He wat grappig. Ik gebruik dat systeem met die vierkantjes wel eens in mijn examenvreestraining. In het boekje zie jij de gorilla wordt de proef gedaan in twee delen.

    1 Geef de deelnemers drie minuten
    2 Geef de deelnemers een minuut.

    In werkelijkheid geef je beide keren anderhalve minuut.

    Wat blijkt. Bij opdracht twee is er veel minder resultaat. De groep die denkt meer tijd te hebben is rustiger en tekent meer. Vertaal die wetenschap eens op het examen. Onder druk is de opbrengst minder in dezelfde tijd. Alleen al het zoeken naar drukvermindering zorgt voor betere resultaten.
    Groetjes.
    Ivo Mijland

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem1:27 p.m.

    Ik heb maandag nog gespeeld met mijn kleinzoontje van 1: stapstapstap in de sneeuw (wat n leven!!), een sneeuwbal rollen en veel meer: soeppreistengels in het vergiet 'laden', met Thomas de Stoomlocomotief naar elkaar rijden, ... teveel om op te noemen.

    En een paar dagen voordien, met mijn kleinzoontje van 3: in het 'oefenboek' problemen oplossen zoals sorteren, verschillen zoeken, ... een spoorbaan bouwen en met de treintjes spelen, sinterklaasliedjes zingen, me laten verwennen met wat de kookpotjes schaften, ... Lekkerrr, joh.

    BeantwoordenVerwijderen