07 november 2008

Marathon en technologie



In oktober liep mijn broer Ivo (foto rechts) de marathon in Eindhoven, en vorige week deed ik hetzelfde in New York. Bij beide evenementen wordt er bijzonder geavanceerde technologie gebruikt om lopers te informeren over hun prestaties. Verrassend wat er allemaal al mogelijk is...



Wedstrijdlopers bevestigen tegenwoordig in belangrijke wedstrijden een chip op hun schoen. Door op bepaalde afstanden over een speciale mat te lopen worden daarmee tussentijden en finishtijd geregistreerd. In Eindhoven en New York waren deze gegevens dezelfde avond al beschikbaar. Voor de ING New York City Marathon was er zelfs een athlete alert beschikbaar die de gegevens direct per e-mail bezorgde naar maximaal vijf e-mailadressen. Zo kon het thuisfront al tijdens mijn wedstrijd volgen hoe het met me ging.

Maar er is meer. Zo stonden in Eindhoven bij de matten videocamera's opgesteld die continu op 'record' stonden. De duizenden lopers konden kort na afloop van de wedstrijd zichzelf terugzien in persoonlijke uitsneden van het videomateriaal van zo'n 20 seconden. Een en ander was gekoppeld aan de chip-en-mat-gegevens.

In New York maakte het fotobureau Brightroom beelden van de bijna 40.000 lopers. Gisteren, nog geen week na de wedstrijd, had iedere loper een persoonlijke pagina waarop alle foto's waar men opstond beschikbaar waren. In Eindhoven werd dit verzorgd door First Foto Factory.

Als je de gegevens van de tijdregistratie eenmaal hebt, kun je er natuurlijk van alles mee doen. De New York Road Runners, organisatoren van de marathon, hebben een leuke simulatie gebouwd waarin je maximaal vier gekleurde bolletjes kunt koppelen aan een wedstrijddeelnemer. De bolletjes leggen het parcours af in een snelheid die gekoppeld is aan de snelheid van de 'real life runner'.

Ik heb technologie, onder andere van het internet, ook gebruikt bij de voorbereidingen van de wedstrijd, waarbij Street View van Google Maps me het meest heeft gefrappeerd.

Tijdens de wedstrijd had ik zelf ook nog een stukje technologie meegenomen: een Garmin 305 Forerunner gps-horloge. Tijdens de wedstrijd werd ik zo geïnfomeerd over mijn snelheid en gemiddelde snelheid. En na afloop kon ik alles nog eens bekijken, analyseren en delen. Dat laatste doe ik via EveryTrail, de website waarop sporters hun afgelegde routes kunnen delen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten