25 augustus 2008

Inclusie...



Ik schrijf regelmatig over 'inclusie' in het onderwijs. Het begrip duidt het tegenovergestelde aan van 'exclusie', ofwel 'uitsluiten', in dit geval van kinderen met een beperking, een leer- of ontwikkelingsstoornis. Ofwel: hoe kun je kinderen met een beperking mee laten doen en ze de best denkbare kansen geven?

Het is een vraag die vele vragen oproept. Waar zijn kinderen met een beperking het beste af: in een setting met louter lotgenoten en omringd door specialisten of tussen leeftijdsgenoten zonder beperking? Hoe organiseer je inclusie? Wat kan een kind zonder beperkingen leren van een kind met een beperking? Hoe ga je als leerkracht om met een grote diversiteit in je klas?

Vorig schooljaar bezocht ik basisschool Het Palet in Hapert voor het tijdschrift De wereld van het jonge kind. De vraag die ik meenam was: welke competenties heb je als leerkracht nodig als je een klas onder je hoede krijgt met leerlingen met en zonder beperkingen? De volgende competenties werden genoemd:
- Ondernemerschap
- Leergierigheid
- Kennis van leer- en gedragsmoeilijkheden
- Kennis kunnen vertalen naar verschillende doelgroepen
- Creativiteit
- Je grenzen kennen
- Organiseren
- Keuzes kunnen maken

Het hele artikel vind je hier. Een meer algemeen verhaal over inclusie vind je hier.

Momenteel ben ik overigens bezig met de voorbereiding van een boek over een project met een zogenaamde integratieklas op een school in Eindhoven.

1 opmerking:

  1. Anoniem11:03 p.m.

    Ik mis hele belangrijke competenties:
    inlevingsvermogen
    (gevoel voor) humor
    goede pedagogische en didactische kennis
    avontuurlijk
    verantwoordelijkheidsbesef
    betrouwbaar en eerlijk
    warm en groot hart
    rechtvaardig
    optimistisch
    voorbeeldgedrag
    goed kunnen luisteren en observeren
    belangstelling voor de leef- en belevingswereld van kinderen.

    Kortom, er ontbreekt mijns inziens nogal wat in het rijtje. (Tsja, het kan altijd beter)

    Peterter

    BeantwoordenVerwijderen