20 juni 2008

Polle @BEET over sociale media

Het Eindhovense wervings-, selectie- en detacheringsbureau voor marketing, communicatie en sales BEET organiseert enkele keren per jaar een bijeenkomst met een interessante spreker en gelegenheid om mensen te ontmoeten.

Gisteren was Polle de Maagt te gast. Polle (25 jaar) is een sympathieke, vlotte spreker. Hij hield een mooi verhaal over sociale media, waarbij hij vooral de dynamiek van wat er momenteel op internet gaande is goed neerzette: "Wil je echt weten wat er morgen op het web gebeurt, dan moet je niet op mij, maar op mijn zusje van 15 letten." Die dynamiek brengt met zich mee dat het op dit moment niet gaat over eenduidige antwoorden. Dit is een tijd van experimenteren, uitproberen, fouten maken en daar weer van leren. Polle ondersteunde die boodschap door aan te geven dat hij ook de wijsheid niet altijd in pacht heeft: "Ik dacht dat Second Life het helemaal zou worden. Daarin heb ik me vergist." Ik vind het altijd charmant als een spreker zich kwetsbaar op durft te stellen.

Marketeers moeten zich volgens Polle veel actiever bezig houden met wat er op het web gebeurt, ook omdat consumenten zich daar vooral oriënteren op aankopen en andere beslissingen. Grote organisaties kunnen niet meer zonder webcare-team dat de online reputatie van het bedrijf monitort en volgt hoe er over het bedrijf wordt gesproken. Je kunt het web daarnaast ook gebruiken voor onderzoek: "Als je wilt weten hoe consumenten een pak sap in de koelkast zetten, zodat je de bedrukking daarop kunt afstemmen, zoek dan eens op het trefwoord koelkast in Flickr."

De belangrijkste boodschap van Polle luidt: "Geef de consument iets om over te praten, faciliteer dat bijvoorbeeld met embed-bare media en praat terug als de consument iets over je schrijft of met je wil praten. Bedenk dat de consument graag wil bijdragen als hij een goed gevoel heeft bij je merk. Ik zou maar wat graag mee willen denken met bedrijven als Apple en Asics." Count me in!

Polle heeft op zijn eigen weblog een verslag met de slides van zijn presentatie gezet. Mijn foto's van de bijeenkomst vind je hier.

1 opmerking:

  1. Erno, het was erg leuk je eindelijk eens in het echt te zien. Dank voor je mooie verslag en we doen binnenkort een vervolg bij een kop koffie!

    BeantwoordenVerwijderen