Na een goede conferentie of studiedag ga je vooral naar huis met nieuwe vragen. En dus niet zo zeer met een pak antwoorden...
Afgelopen zaterdag was ik bij het congres 'From the Brain to HRD' van NVO2 op Papendal bij Arnhem over hoe je hedendaagse kennis over de werking van het brein in kunt zetten in het trainen, opleiden en ontwikkelen van mensen. Sprekers waren Ap Dijksterhuis, auteur van 'Het slimme onbewuste' en Ben Tiggelaar, bekend van de bestseller 'Dromen Durven Doen'.
Enkele vragen waar ik mee naar huis ging...
- Hoe kun je werkenden die niet intrinsiek gemotiveerd zijn om op zoek te gaan naar hun passie en talent verleiden dat wel te gaan doen als je weet dat zowel zij als hun organisatie daar over het algemeen gelukkiger en beter van worden?
- Meerdere zintuigen aanspreken dan alleen het horen (visueel, geur, tast) in leersituaties kan betere resultaten opleveren. Wanneer versterken boodschappen over verschillende zintuiglijke kanalen elkaar en wanneer interfereren ze juist?
- We worden voor een belangrijk deel in ons gedrag gestuurd door het onbewuste en door prikkels die we niet bewust waarnemen. Dijksterhuis stelt dat we bij het maken van complexe keuzes beter kiezen als we niet alleen vertrouwen op ons bewuste redeneren. Hoe kun je je onbewuste optimaal benutten, als je er zo weinig vat op hebt?
- Je uitsluitend op de ontwikkeling van al aanwezige talenten richten, kan je naar de top brengen. Denk aan muzikaliteit. Alleen, om die top te bereiken heb je vaak ook randvoorwaardelijke talenten nodig, die je nog niet in huis hebt. De meest succesvolle muzikale talenten hebben ook een commercieel talent ontwikkeld. Juist dat laatste heeft ze vaak (financieel) in staat gesteld in alle vrijheid zich met hun muziek bezig te houden. Hoe vind je voor jouw specifieke talenten de unieke balans tussen voortbouwen op wat er al is en werken aan wat er nog nodig is?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten