07 oktober 2007

Volkskrant Banen Event 2007

Afgelopen vrijdag en zaterdag verzorgde ik drie workshops over passie en motivatie in je werk onder de titel 'Je bent wat je doet' tijdens het Volkskrant Banen Event 2007 in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Aanleiding: de boekenserie 'Ik ga voor' van Volkskrant Banen en Spectrum, waaraan ik als auteur meewerk. Een terugblik in enkele korte observaties, gedachten en om te beginnen de slides...



Een experiment was om een workshop eens te beginnen met het zingen van een lied (mijn parodie op 'Ik heb geen zin om op te staan' van Het). Ik had in Garageband in een uurtje tijd een eenvoudige begeleidingstrack gemaakt. Het idee: als je het spannend vind om voor een publiek op te treden, begin dan met iets extra spannends, dan kan het daarna alleen maar meevallen :)
Voor mij werkte het. Het lied had achteraf misschien nog wat dynamischer gemogen. Maar er werd hier en daar voorzichtig meegezongen. Leuk!

Ik houd erg van verhalen vertellen, maar dat goed doen is een kunst. Een kunst die je mooi kunt oefenen in zo'n workshop. Mooi om te ervaren dat het verhaal van de visser die gelukkig is met zijn werk telkens wat beter uit de verf kwam.

Na de eerste sessie merkte ik dat mensen vaak wel ideeën hebben over wat het werkende leven interessanter en leuker kan maken, maar dat de drempel om daadwerkelijk stappen te zetten als erg groot wordt ervaren. Een gezin, een hypotheek, het risico dat een nieuwe stap in de loopbaan tegen gaat vallen... In de tweede en derde sessie heb ik voor dat thema een half uurtje aandacht ingebouwd. Over de opbrengst later meer.

Een succesvolle werkvorm is om deelnemers (die elkaar niet kennen) elkaar te laten interviewen. De toevallige ontmoeting, het verhaal van de ander... het leidt tot herkenning en reflectie. Mooi.

Ik geef anderen vaak het advies 'verwachtingen van je publiek te managen'. De aankondiging van mijn workshop - gemaakt vóór het samenstellen van de workshop zelf - verdiende wat dat betreft geen schoonheidsprijs. Gevolg: een enkele teleurgestelde deelnemer. Om mee te nemen voor de volgende keer!

Het event was ook een unieke gelegenheid een zelftest uit te proberen over motivatie en werk. Hier moet nog wel wat gesleuteld worden. Suggesties zijn welkom.

Collega-weblogger Erno Hannink was te gast bij de tweede sessie. Hij deed eerst live verslag via Twitter, en vatte zijn observaties later samen voor zijn weblog.

Het event, de stad Amsterdam, de vele ontmoetingen... het waren twee mooie dagen met veel inspiratie. Ik heb genoten en geleerd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten