16 oktober 2007

Boeiende innovaties op Fontys 3Luikdag

Fontys Hogescholen organiseerde vandaag in het Evoluon een grote conferentie rond onderwijsinnovatie. Aan het eind van de middag was ik een debat, drie workshops en een paar boeiende gesprekken verder... en een paar impressies en gedachten rijker.

Het debat ging vooral over competentiegestuurd leren. Het levende panel van Fontys-deskundigen kreeg input van externe deskundigen op video, zoals dr. Emile Aarts (Philips) die een mooie uitspraak deed over leren werken: "Wat is je wapen? Wat is je passie? Als je die twee optimaal op elkaar leert af te stemmen leidt dat tot de creativiteit die we zo hard nodig hebben in het bedrijfsleven."

Een mooie demonstratie ging over ThinkTank van Groupsystems.com, een webbased programma voor gezamenlijk brainstormen. Helaas, niet gratis, maar te gebruiken op basis van licenties. Deelnemers kunnen IRL of TEPO* vanaf hun eigen computers ideeën genereren, deze vervolgens categoriseren en prioriteren en uiteindelijk koppelen aan een planning. In een half uurtje tijd hadden we met twintig mensen zomaar even het fileprobleem opgelost. Niet verkeerd toch? Natuurlijk staat er een demo van het programma op YouTube.

Bij de Pedagogisch Technische Hogeschool loopt momenteel een project rond 'synchroon coachen'. De lerende krijgt daarbij een 'oortje' in en de coach geeft instant adviezen, een beetje zoals in het EO-televisieprogramma Schatjes (over opvoeding). Allerlei technologieën, maar ook de onderwijskundige mogelijkheden worden in het project bestudeerd.

Verder leuke toepassingen gezien als een SMS-dienst om studenten te waarschuwen als een docent ziek is, maar die ook naar andere doelen te vertalen is, het didactisch inzetten van geocaching en informatieve teksten lezen op je PDA.

Met een collega had ik een boeiend gesprek over het feit dat nieuwe technologie het wel heel erg gemakkelijk maakt collega's of docenten om feedback te vragen op allerlei halffabrikaten. Je wordt dan gevraagd als 'critical friend'. In een moderne organisatie wordt op die manier heel wat kennis gedeeld. Maar al dat kennisdelen kost kostbare tijd. Zou een systeem van kennisdeelvouchers een oplossing zijn? Je kunt er feedback mee 'inkopen', en wie vooral feedback 'verkoopt' kan de opbrengst na verloop van tijd verzilveren...

Edublogger en Fontys-man Pierre Gorissen was er ook. Zijn en andere weblogberichten over de dag vind je via Technorati.

* Het valt me op dat er geen goed begrip is voor alles wat je met internetapplicaties kunt doen zonder bij elkaar te komen of op het hetzelfde moment online te zijn. Het dichtstbij komt 'tijd- en plaatsonafhankelijk', waarvoor ik hierbij het begrip TEPO opper.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten