20 september 2007

Tussen advertorial en redactionele bijdrage

Een organisatie huurt een professionele journalist in om een artikel te schrijven. Het resultaat wordt (eventueel compleet met beeldmateriaal) aangeboden aan de redactie van een tijdschrift, dat het verhaal gratis mag plaatsen.

Voor dit genre - ergens tussen de advertorial en de redactionele bijdrage - is volgens mij geen begrip. Je zou het een 'adtikel' kunnen noemen. Of een 'prartikel'. Ik heb ondertussen een paar van dit soort verhalen gemaakt. Mijn klanten: een zorginstelling en een onderwijsorganisatie.

Wanneer kan zo'n 'adtikel' een goede keuze zijn? Wat zijn succesfactoren?
- De organisatie heeft echt, min of meer objectiveerbaar goed nieuws (een 'good practice', een succesverhaal) en durft zich open op te stellen.
- De auteur is een onafhankelijk journalist, die de vrijheid krijgt er een gedegen verhaal van te maken met controleerbare gegevens; waar nodig is hij kritisch. Op verzoek gaat de journalist op pad naar een geschikt medium.
- De redactie beoordeelt de bijdrage aan de hand van dezelfde criteria als die gelden voor andere kopij; eventuele koppeling met het plaatsen van een advertentie mag geen invloed hebben.
Kortom: alle betrokkenen moeten hun uiterste best doen zorgvuldig volgens hun eigen criteria en vanuit hun eigen beroepsethiek te werken.

Het mes snijdt bij een 'adtikel' van meerdere kanten. De organisatie kan, nog sterker dan bij een advertorial, haar verhaal kwijt. Lezers staan immers over het algemeen meer open voor journalistieke inhoud dan voor een als advertentie verpakte boodschap. Het tijdschrift heeft gratis kwalitatief goede kopij. En de journalist... die wordt gewoon betaald.

1 opmerking:

  1. Anoniem8:50 p.m.

    Dit is gewoon een commerciele bijdrage, want het bedrijf dat jou inhuurt doet dat met een doel dat in lijn ligt met de organisatiedoelstelling. Omdat je afhankelijk bent van die opdrachtgever (geen medium, maar een bedrijf) is er ook geen sprake van iets anders dan een white paper of business based case. Dat het geschreven is door een journalist betekent niet dat het een redactioneel/journalistiek onafhankelijk artikel is. Geen reden voor een nieuwe naam dus. Gewoon commercieel werk.

    BeantwoordenVerwijderen