08 augustus 2007

Volmondig 'nee' kunnen zeggen...

Je wilt de ander (een klant, een collega) niet teleurstellen, dus zeg je 'ja', terwijl je liever 'nee' gezegd zou hebben. Herken je dat? 'Nee leren zeggen' staat op het verlanglijstje van vele werknemers en zelfstandigen. Een paar tips en overwegingen, deels uit eigen ervaring.

1. Als je altijd 'ja' zegt, wat zou je 'ja' voor die ander dan nog waard zijn?

2. 'Nee' zeggen, wil je voornamelijk doen in twee situaties: je hebt geen tijd of je vindt de opdracht niet aantrekkelijk. Als je je agenda goed op orde hebt, kun je op een vraag snel en overtuigend met 'nee' reageren als je echt geen tijd hebt. Zo helpt het ook goed te weten, hoe je wilt dat je opdrachtenportefeuille eruit ziet:
"Nee, ik werk maximaal aan één project in de goede doelen-sfeer tegelijk en momenteel heb ik een dergelijk project lopen."

3. Met een goed ingekleed 'nee' schrik je opdrachtgevers niet af voor eventuele toekomstige nieuwe vragen. Integendeel.
"Een interessante opdracht, maar als ik die er nu tussendoor ga doen, kan ik niet de kwaliteit leveren die je van me gewend bent."

4. Doe een denkoefening: wat is het voordeel van mijn 'nee' voor de opdrachtgever?

5. Als je niet volmondig 'ja' of 'nee' kunt zeggen, vraag dan (ook volmondig) enige bedenktijd.
"Ik heb momenteel niet zo'n goed inzicht in mijn agenda. Ik bel u morgenvroeg even terug."

Welke overwegingen/strategieën heb jij, als het gaat om 'nee' zeggen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten