07 januari 2007

Van game naar gezelschapsspel

Gisteren kwam ik een aardige game tegen op het internet om je hoofdrekensnelheid te verbeteren.

Omdat je dit spel alleen tegen de computer kunt spelen, heb ik een versie bedacht voor het spelen in gezelschap (gezellig aan tafel, met je kind dat op school bezig is met leren rekenen). Ik heb daarvoor twee spelbenodigdheden gecombineerd uit spelletjes die ik ooit eens op een rommelmarkt heb gekocht: een bordje van 8 x 8 vakjes van Quizzle en cijferfiches van Mijn eerste rekenspel:



Het spel gaat als volgt. Leg in alle vakjes van het bord, behalve aan de buitenste rand willekeurige cijferfiches:



Speler 1 trekt nu een willekeurig getal uit de overgebleven fiches (stop die eventueel in een 'geblindeerd' zakje). Het getal mag neergelegd worden op een plek waarop alle aangrenzende, ook de schuin aangrenzende getallen samen eindigen op hetzelfde eindcijfer als dat van het fiche. Trek je in onderstaand voorbeeld de 8 dan moet de som van de getallen 8, 18, 28 enzovoort zijn. Je kunt hem dan bijvoorbeeld hier kwijt:



De speler mag alle betrokken getallen en het getrokken fiche pakken en trekt een willekeurig getal voor speler 2.



Doel is zoveel mogelijk getallenfiches te verzamelen.

Varianten:

Mijn dochter telde aan het eind van het spel alle getallen op de fiches op. Het is dan mogelijk om te winnen, zonder de meeste fiches gewonnen te hebben.

Je kunt ook extra punten geven voor wie het laatste fiche van het bord speelt.

Extra moeilijk wordt het als je andere bewerkingen kiest (x : -) of een combinatie hiervan.

Je kunt het spel ook spelen met de letters van Quizzle: opdracht is dan om met de getrokken letter en de gekozen aangrenzende letters een bestaand woord te vormen.

Ken jij leuke varianten op bestaande spelen? Laat het eens weten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten