13 oktober 2006

Keuzes maken als competentie

Studenten werken tegenwoordig niet alleen meer aan kennis en vaardigheden, maar ook aan competenties. Ze moeten bijvoorbeeld leren samenwerken met mensen buiten hun vakgebied, kunnen netwerken en kunnen reflecteren op hun eigen leerproces. Het maken van weloverwogen keuzes zie ik zelden in de competentieprofielen staan. In mijn ogen een gemiste kans, want het kan verdomd moeilijk zijn te kiezen.

Dat bleek nog eens afgelopen woensdag. Ik heb met een groep studenten een sessie gedaan, waarbij een keuze gemaakt moest worden voor een product. Hierop gaat hun Student Company zich het lopende studiejaar storten. We hebben eerst vier mogelijke producten op een schoolbord geschreven en zijn vervolgens alle denkbare voor- en nadelen gaan inventariseren. Een van mijn interventies was om op een gegeven moment de productnamen weg te vegen: als je nu alleen naar de voor- en nadelen kijkt, wat is dan het meestbelovende product? Aan het eind van de sessie was de keuze gemaakt. Het viel echter op dat de studenten nog niet helemaal afscheid durfden te nemen van alle alternatieven. Boodschap: dat betekent wel dat je niet alle beschikbare energie in het gekozen product kunt stoppen.

Keuzes leren maken is belangrijk in een wereld waar steeds meer te kiezen valt: twintig soorten thee, je eigen loopbaan, de toekomst van je eigen onderneming. Keuzes maken is moeilijk. De paradox wil dat een grote hoeveelheid keuzemogelijkheden een gevoel van vrijheid en geluk geeft, maar dat je daardoor soms te hoge verwachtingen hebt van de weloverwogen keuze die je hebt gemaakt. Met een knagend 'had ik maar'-gevoel tot gevolg. Hoe ga jij om met belangrijke keuzes in je leven?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten