30 september 2020

Niet kopen, zelf maken!

Appelmoes, augurken, boter, chips, ketchup, mayonaise, pindakaas... lekker allemaal, maar het wordt nog beter als je het zelf maakt. In kant-en-klare producten zitten meestal allerlei toevoegingen, soms veel zout of suiker. Zelf gemaakt is vaak gezonder. Daarnaast is het leuk en leerzaam dingen zelf te maken. Astrid Poot helpt je op weg met de website 'Niet kopen, zelf maken!' die op deze gedachten steunt.

Precies die gedachten leiden mij ook vaak als ik in de keuken sta. Een van mijn favoriete dingen om zelf te maken is pesto. Ik maak hem altijd lekker heftig met deze ingrediënten:

  • een flinke bos basilicum (ik heb die in mijn tuin, als je een basilicumplant in een potje koopt in de supermarkt, gebruik dan de hele plant)
  • twee tenen knoflook
  • een handjevol pijnboompitten
  • een stuk kaas naar keuze (soms gebruik ik jonge geitenkaas, soms een droge grana padano)
  • wat peper en grof zeezout voor de smaak
  • zoveel olijfolie als nodig is om het eindresultaat van een lekker smeuïg papje te krijgen
Ik noem bewust geen gewichten of inhoudsmaten. Zo krijg ik zelf steeds weer een ander resultaat, maar: het is altijd erg lekker!

De pesto maken is supersimpel. Was de basilicum en dep hem droog met een stukje keukenrol of droog hem in een slacentrifuge als je die hebt.

Gooi alle ingrediënten in een maatbeker, zet er de staafmixer op en ga net zo lang door tot je een papje krijgt. Je kunt je zelfgemaakte pesto prima een tijdje bewaren, bij voorkeur door ervoor te zorgen dat een laagje olie je pesto afdekt. Maar meestal is dat allemaal niet nodig en is het potje heel snel leeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten