01 november 2019

Drie keer de paden op: mijn favoriete wandelingen

Rennen is nog altijd mijn sport. Maar het hoeft niet altijd snel. Wandelen houd je langer vol, je ziet meer en komt in een kadans waarin je je brein stimuleert tot reflecteren, wegdromen, bedenken... Samen wandelen is een ideaal recept voor goede gesprekken.

Naast een aantal vaste rondjes die bij mijn voordeur beginnen, wandel ik graag als ik op reis of op pad ben. Nederland blijkt dan fantastische mogelijkheden te bieden. Eenmaal op locatie (of vooraf), onderzoek ik de mogelijkheden, door wat te googlen, maar ook door mijn wandelapp Wikiloc te raadplegen. Criteria bij het zoeken zijn dan:
  • het moet een rondwandeling zijn, waarbij je bij je vertrekpunt eindigt, bij voorkeur zonder overlappende gedeelten
  • autovrij of minstens autoluw, zo weinig mogelijk verharde weg
  • afwisseling in landschap
  • voorkeur voor water (riviertjes, vennen, de zee)
  • voorkeur voor klimmen en dalen
  • fijn als er een duidelijke bewegwijzering is, zodat je niet te vaak je telefoon of een kaartje hoeft te raadplegen
  • minimaal 10 kilometer
Op basis van deze criteria zijn deze drie wandelingen in Nederland dikke aanraders:
  1. De N70-wandelroute bij Nijmegen / Berg en Dal (16)
  2. Boswachterspad Noordzeewandeling, Schoorl (10)
  3. De Schwalmbrüch-route bij Swalmen, Limburg (15)
Gebieden waar ik mooie wandelingen heb gedaan, zijn verder De Posbank, Texel, Maasduinen, Loonse en Drunense duinen, de heide- en vennengebieden tussen mijn woonplaats Middelbeers, Esbeek en Oirschot. 

Wat zijn jouw favoriete wandelroutes/-gebieden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten