09 februari 2019

Een spookrijder...

'Haal niet in, blijf rechts rijden, en probeer door lichtsignalen de spookrijder te waarschuwen'. Ik hoorde de boodschap gisteren weer eens op de radio. En vroeg me af: is dit de beste manier om een spookrijder-situatie tot een veilig einde te brengen. Kan het beter?

Bij de huidige waarschuwing blijf je rijden, wat bij een botsing tot grotere schade lijdt. Bovendien kan de spookrijder eigenlijk geen kant op, anders dan stoppen op de linkerstrook. En chauffeurs die de boodschap niet hebben gehoord, komen er niet gemakkelijk achter wat er aan de hand is.

Hoe zou het bijvoorbeeld werken als dit de boodschap wordt: 'Waarschuw de spookrijder met lichtsignalen, vertraag uw snelheid. Breng uw voertuig tegelijk met andere weggebruikers tot stilstand op de vluchtstrook. Zet uw alarmlichten aan.' Alle weggebruikers krijgen dan mee dat er iets aan de hand is, de spookrijder kan veiliger stoppen en keren.

Ik ben geen verkeersdeskundige, er zitten vast ook haken en ogen aan elk alternatief. Maar kan het beter?





1 opmerking:

  1. Ja niet iedereen heeft de radio aanstaan. Zou je bij spotify ook die melding krijgen? Ik bedacht ooit dat de Matrix borden best een voor en achterkant kunnen hebben. Ze hangen toch....daar dan een waarshuwing aan beide kanten op. Een spook ofzo. Maar waarschijnlijk duurt het langer om die knop aan te zetten dan dat de spookrijder erachter komt dat hij spookrijdt. Trouwens vluchtstrook zou ik rechterrijbaan van maken, waar moet de spookrijder heen als hij erachter komt?

    BeantwoordenVerwijderen